Billedgalleri
Lykke-Per - LykkePer - Henrik Pontoppidan 1857-1943
Varebeskrivelse
Meget sjælden udgave og i en luksus-indbinding:
1. udgave og 1. oplag (1898-1904):
Flot stand: 8. bind indbundet i smukt rødt semi-maroquin (gedeskind) - forgyldte titelfelter på rygge 190+157+138+137+181+170+197+271 s. - trykt på vandmærket kvalitetspapir - med bogmærker af rødt silke - kort navn på smudstitelblad:
Det Nordiske Forlag/Bogforlaget Ernst Bojesen/ Gyldendalske Boghandel 1898-1904.
Prisen er fast.
Stort set findes der af Lykke-Per tre indbyrdes forskellige udgaver at vælge imellem: Originaludgaven i otte bind (som er til salg her), den samarbejdede udgave i tre bind fra 1905 og tobindsudgaven fra 1918, som Tranebogsudgaven er et – ganske let revideret – optryk af. Denne 1. udgave består af næsten 500 flere sider end de "normale" udgaver. Dejligt sæt af en af de vigtigste romaner i dansk litteratur. Romanen blev aldrig senere udgivet i denne form.
Nydeligt eksemplar af originaludgaven i de originale bind: Hans ungdom - Finder skatten - Hans kærlighed - I det fremmede - Hans store værk - Og hans kæreste - Hans rejse til Amerika - Hans sidste kamp.
Det er måske ikke uden grund at den tidligere ejer af bøgerne valgte at få bøgerne bundet ind i anarkismens farver. I Pontoppidans forfatterskab er anarkismen og anarkiet et gennemgående træk i hele forfatterskabet. Nogle påstår at Pontoppidan politisk set var yderliggående liberalist med en stærk dragning mod anarkismen og at hans stillingtagen til de aktuelle begivenheder i mange henseender var bestemt af hans anarkistiske grundholdning. Hans udgangspunkt er altid det enkelte menneske og han lægger stor vægt på personlighedens udvikling som mål for den enkelte. Han er ikke socialist, han sætter aldrig kollektivet over individet, han taler ikke om klassekamp, og han prioriterer friheden frem for ligheden. Fra romantikken overtog han respekten for folket og nationen som de centrale størrelser i en velordnet tilværelse, men han overtog også den romantiske opfattelse af kunstneren som en revolutionær kraft.
En af de bøger som Henrik Pontoppidan holdt mest af var: "Thomas a Kempis om Christi Efterfølgelse fire Bøger": "Hans Lykke-Per, hvis hele liv er forgæves oprør mod en pietistisk barndom, begynder på et vist tidspunkt at samle gamle andagtsbøger, blandt dem Thomas a Kempis. Han gyser ved værkets fornægtelse af "Blodets Grunddrifter"; hans ønskedrøm er det modsatte extrem: en solbrun, sorgløs naturgud. I en forfalden præstegård, hvor en præst uden menighed, pastor Fjaltring, residerer med en hustru, der søger trøst i flasken, finder han billedet på en ensomhed i sorg og smerte, der myrder sjælen og gør legemet til vrag; Fjaltring hænger sig af anger; hans var skylden for, at den kvinde, der begyndte med lys og liv, forkom. Men dette er ikke Pers sidste erfaring. Han taler om "det store Spøgelse", og mener dermed en samvittighed, der er syg. Et spaltet sind uden kraft til at vælge, fostrer syg samvittighed. Fjaltring havde en syg samvittighed, og ikke mindre Per selv, så længe han i evig usikkerhed stræbte efter at være det, hans natur forbød ham at være. Den afgørende forandring indtræder efter den krise, der indledes med erhvervelsen af Thomas a Kempis. Da hører han for første gang i sit indre en "Spøgelsesstemme", der spørger: "Hvem er du selv?" (II.338 ff.). Under løsningen af jegets gåde, erkender han, at vejen til "Frigjorthed" går gennem at "ville sig selv". Han omsætter sin erkendelse i liv. Han akcepterer sig selv som en "Skifting", "en underjordisk en", der er "tegnet med Gravens Kors". Men just idet han forviser sig selv fra alle drømmelande, erfarer han, at den "store Lidelse" er "Guddommens sande Naade". Dog, det er ikke Per, der taler om guddom; det kan han ikke, da han er gudløs. Han taler om "Naturen", som han kalder en uudtømmelig kilde til rigdom for den, der "tror" på den. Pastor Fjaltring manglede troen på naturens helbredende magt, men Per har den. I hans efterladte papirer illustreres det ved historien om en smuk dreng, hvem hans faders råhed slog til krøbling; thi hvad skete? Modsat en broder, der bevarede hele lemmer, men aldrig blev andet end en grov krabat, udviklede krøblingen, netop fordi han var udelukket fra "Livet", i lidelsens skærsild så fint et indre, at der stod glans af ham. Per selv i sit "tilbagetrukne Liv", i sin fjerne afkrog, ser med ligegyldighed, at en anden, der blev i "Verden", stjæler hans planer og ved deres hjælp vinder al den hæder, han engang drømte om. "Verden" og dens herlighed synes tom.
At Per gennemgår just den lutringsproces som Thomas a Kempis anbefaler, forklarer vistnok tilstrækkeligt Pontoppidans interesse for den stærke mystiker og moralist. Men hermed er ikke alting sagt. I den gamle bog er åndens sejr det tilstræbte ideal: Lykke-Per derimod nøjes kun med den, fordi han ikke kan få mere. Han ville gerne have realiseret sin drøm om blussende udfoldelse af alle kræfter, og han testamenterer sine penge til en skole, der forbereder ungdommen dertil. Han selv var handicappet. Medfødt natur tvang ham til at gå den vej, han gik, hvis han overhovedet ville gå nogen vej. Det er naturligt, at Pontoppidan, der aldrig blev træt af at brændemærke det, han kaldte den "lyriske forrådnelse" i fædrelandet, måtte drages af et værk, hvis psykologi er så mandig og hvis moral så krævende, men grænsen i hans tilegnelse lå, så vidt man kan se, der hvor det kristelige begynder. Kun i verdslig, ikke i kristelig forstand kom bogen ham ved. Sagtens for at præcisere dette blev der nedlagt protest.
Det er mærkeligt, at Pontoppidan på et centralt punkt antog samme læremester som Thomas. En dagbogsoptegnelse fra de sene år lyder: "Ganske imod vor Vilje, vore Ønsker og Forhaabninger, nødes vi Skridt for Skridt til at virkeliggøre vort Livs Bestemmelse, som vi mange gange først selv forstaar ved Vejens Ende. "Vi føres"." Den "dybe livserfaring" i de understregede ord bekender han at skylde Thomas a Kempis' fjerne forfader, den hellige Augustin".
Brugerprofil
Du skal være logget ind for at se brugerprofiler og sende beskeder.
Log indAnnoncens metadata
Sidst redigeret: 14.4.2025 kl. 13:40 ・ Annonce-ID: 5900306