Søren har købt et folkevognsrugbrød af den mest ikoniske slags, der dog sælges med lidt af en ”gør-det-selv”-opgave oveni. Eftersom Søren desværre ikke har tid til selv at kaste sig over projektet, er den 51 år gamle Volkswagen Type 2 T1 nu blevet sat til salg på DBA. Her kan du læse mere om, hvordan bilen er kommet til at se ud, som den gør.
Efter sigende skulle der være produceret mere end 12 millioner Volkswagen Type 2 (også kendt som 'Transporter') på verdensplan, siden den klassiske model så dagens lys helt tilbage i 1950. Altså for 68 år siden.
Volkswagen producerer fortsat modellen, og der er stadig tale om en bil, der sælger glimrende. Således er modellen, der i dag hedder T6, konsekvent blandt de bedst sælgende inden for varebil-segmentet.
Og skulle du have lyst til at blive ejer af de helt eget rugbrød, så har vendelboen Søren Mølskov en udgave til salg af første generation - altså en Volkswagen Type 2 T1, som den hedder helt originalt. Og ja, det er en model, som har fået forruden splittet op på midten af en sprosse.
Vognen er til salg på DBA til en pris på 30.000 kroner. Herunder kan du læse mere om, hvorfor bilen er endt med at se ud, som den gør. Hvad den har været igennem.
Klik her og se alle de mange, gamle biler til salg på DBA - veteranbilerne. Mange af disse biler er gamle Mercedeser.
Jeg har fundet bilen i Norge, hvor den har stået i en skov i den sydlige del af landet, ikke så langt fra Kristiansand. Der har den stået i 15 år, og den har været fuldstændig uberørt i al den tid
Volkswagen T1 - Type 2 blev produceret over en ganske lang årrække, fra 1950 til 1967, hvorefter en lidt forstørret udgave med en stor forrude tog over. Det er den model, der hedder T2.
- Mit rugbrød er fra 1967, så det er en af de sidste, der blev lavet. Og den ser faktisk ganske fin ud, om end den trænger til mere end bare en kærlig hånd, erkender Søren.
Han er selv en Volkswagen-mand med meget stort V - men hans hjerte banker primært for T3-versioner af ”rugbrødet”, som blev produceret i perioden fra 1979 til 1992. Derfor har han valgt at springe projektet med et gøre T1’eren køreklar over.
LÆS OGSÅ: Håndværkertilbud: Folkevognsrugbrød sat til salg for 10.000 kroner
LÆS OGSÅ: VW Cabriolet fra 1971 med matchende campingvogn til salg
- Jeg er simpelthen ikke lige der, hvor jeg har mod på at gå i gang med det her kæmpeprojekt. Der har været en, som har set på min T1’er, og han har tidligere lavet et lignende restaureringsprojekt. Det brugte han et par år på, og det var hans vurdering, at han i runde tal havde brugt 1.000 arbejdstimer på det, forklarer Søren.
Prisen for genopbygningen af den anden transporter løb op i omegnen af 100.000 kroner, og Søren gætter på, at det nok også er i det leje, det vil koste at gøre T1’eren køreklar og flot.
- Det er jo uden arbejdsløn, det er klart. Men omvendt vil man formentlig også kunne sælge bilen til omkring en kvart million kroner, påpeger Søren.
4.261 VW'er er netop nu til salg på DBA, og 1.300 af dem er med automatgear.
Generelt er de ældre udgaver af Volkswagen Type 2-modellerne i høj kurs blandt samlere.
- Det er jo fascinerende, at vi her har med en klassisk bil at gøre, som mere eller mindre alle havde råd til at købe. Nu stiger den voldsomt i pris over hele Europa, og jeg er slet ikke sikker på, at priserne har toppet endnu, fortæller Søren.Den særlige Volkswagen Type 2-model, der hed 'Samba', er ifølge ham et virkeligt hit. Det er den model, der er bygget som en minibus, og som også har en række af ruder over de egentlige sideruder.
- Jeg har researchet en hel del på de her biler, og de koster altså nemt omkring 100.000 euro på det tyske marked, hvis de er 100 procent klargjort, fortæller Søren.
LÆS OGSÅ: GUIDE: Det skal du vide, når du køber en veteranbil
LÆS OGSÅ: Charmerende og billig, nostalgisk og gammel autocamper til salg
100.000 euro, som bilen på det tyske marked ville koste (... i perfekt stand) kan Søren ikke forlange for sin T1-kassevogn, der dog fremstår 95 procent komplet.
Og som sagt har bilen fået lov at stå, uden at der er lavet hærværk på den. Der er ingen børn, der har brugt den som legeplads, og modellen er ikke blevet brugt som stumpe-leverandør til en anden model. Den har det egentlig fint, men det er klart, at der er et stort arbejde forude for en kyndig mekaniker og pladesmed
I hans udgave er der tre sæder foran, men det er ikke nødvendigvis det samme som, at der også er plads til tre voksne.
- Man havde åbenbart ikke samme behov dengang, for bilen er altså ikke mere end godt 130 centimeter bred, og det er ikke meget plads til tre voksne på samme tid. Men det kan lade sig gøre, og dengang var der jo ikke tænkt på seler, så det var nok meget godt, at man sad lidt i spænd, når der var fyldt op, fortæller han.
Du kan både finde veteranbiler i DBAs bilkategori, men du kan også finde dem i kategorien 'Biltilbehør' og herunder 'andre biler' --> 'Veteranbiler'.
SE OGSÅ: VIDEO: Totalrestaureret VW Transporter-bus fra 1971 til salg på DBA
At rugbrødet gennem de første årtier hed 'Type 2' handler om, at ”den anden” model fra Volkswagen hed 'Type 1' - bedre kendt som boblen. Akselafstanden var faktisk den samme på de to modeller, ligesom der også var en del mekanik, der gik igen fra den ene model til den anden.
Eksempelvis blev den luftkølede motor på 1131 kubikcentimeter brugt i både Type 1 og Type 2 - men her taler vi altså også om en kraftig karl, der under optimale forhold ydede 24 hestekræfter.
Senere blev en lidt større motor introduceret, og så steg ydelsen til hele 30 hestekræfter. Søren udgave har en 1.200 kubikcentimeter stor motor, der yder 38 hestekræfter.
- Den har jo selvsagt ikke kørt de sidste 15 år, men hvis den har kørt indtil da, så er det ret imponerende. Så taler vi altså om en bil, der har kørt i over 35 år, konkluderer Søren.
Klik her og find amerikanerbiler på DBA.
Søren har tidligere haft en T1’er fra samme tid, men den blev solgt videre for fem år siden for 38.000 kroner.
- Og det var altså i uklargjort stand. Havde jeg beholdt den, så ville jeg minimum kunne have fået det dobbelte for den i dag, indrømmer Søren, som dermed også indikerer, at den bil var i bedre stand sammenlignet med den T1’er, som lige nu er til salg.
- Man skal jo ikke købe denne model og bruge tid og penge på at renovere den, hvis man har en forventning om at blive standsmæssigt kørende. Man siger, at det at køre en T2 er som at køre en gammel traktor. Og at køre en T1 er lidt som at køre hestevogn. Så den kommer nok aldrig til at køre fantastisk, men det er jo også en del af charmen ved de her gamle køretøjer.
Det er intet under, at Sørens skønne folkevognsrugbrød i dag er solgt. Men fortvivl ej, der er et par andre rugbrød til salg på DBA lige nu.
På DBA er der ind i mellem folkevognsrugbrød til salg, og flere af dem har vi opfanget her på DBA Guide. Her kan du se alle de vidunderlige VW folkevognsrugbrød, som vi har skrevet artikler om.
Du kan også klikke her og læse om kendissernes ikoniske campingvogn - en sølv Airstream campingvogn.