
Lyden af en folkevognsmotor er lyden af en svunden tid. Måske også lyden af et stille oprør og nye eventyr. Det er i hvert fald nostalgi for fuld udblæsning, og for Christian Breum er det en hobby, der optager meget af hans tid. Nu har han sat denne specielle bil til salg – så der er plads i garagen til de 14 andre, han har.
Christian Basse Brium købte egentlig den originale VW T2 ladvogn fra 1975 af en kammerat sidste sommer og kørte den selv hjem fra Sverige. For Christian er nemlig bidt af folkevogne og gamle biler.
- Jeg faldt for den, fordi jeg har fem andre folkevogne selv – jeg elsker det helt originale look, men den her fangede mig, fordi den har kant.
Christian har i skrivende stund 15 biler stående i en lade, for han er ægte samler. Og de skal have patina og være originale.
- Folkevogne har en stor iboende frihedsfølelse. Uanset om det er en surfer van eller sådan én, som den her, så lokker de med en køretur i det blå. De er indbegrebet af Good-times. Man kan ikke stresse i en folkevogn. Det kan ikke lade sig gøre.
Nu er bilen dog sat til salg – en af hans elskede folkevogne. Hvorfor kan du læse længere nede i artiklen.
Der er lige nu 6 biler af samme type som Franks til salg på DBA. De bliver mere og mere sjældne og mere og mere eftertragtede.
Selvom Christian ”kun” er 31 år, har han lige nu 15 biler stående, heraf en hel del VW ér. Det begyndte for 9 år siden, da han arvede nogle penge fra sin farfar:
Jeg besluttede, at jeg ville bruge pengene på noget ordentligt. Og det blev så en folkevogn. Min kammerat havde en bobbel, og den blev jeg bidt af. Så jeg købte en åben VW-militærbil, model M181. Den har jeg stadig. Og jeg bruger den.
Det var den, der startede interessen. Herfra er det gået stærkt. I dag står bilerne i en lade, som Christian lejer, og han er egentlig lidt glad for, at han ikke har en kæreste eller kone, for det betyder, at han lige nu ikke skal spørge andre end sig selv (og sin bankrådgiver) om lov, når han finder en ny spændende gammel bil.
LÆS OGSÅ: Håndværkertilbud: Dette Folkevognsrugbrød kan blive dit!
Den gamle VW T2 fra 1975 er netop blevet synet, så der er 8 år til næste gang. Bilen har en 1.600 motor med dobbelt karburator og tagbagage, er på danske plader og kører helt fint. Den trænger til lidt kærlighed, men ikke mere end hvad de fleste entutiaster vil kunne give, fortæller Christian.
Volkswagen Type 2 T2 blev oprindeligt markedsført fra 1967 og op til 1979. Og de er – som de fleste VW ér fra tidligere tider - kult som aldrig før. Og 31-årige Christian fra Frederiksberg forstår det til fulde:
- Det handler om charmen. Om nostalgien og følelsen af, at kunne læne sig tilbage i tiden for en stund. Og det er dét, der er så fantastisk ved at køre i en gammel VW. At man mærker, at man kører den og lader transporten blive en del af oplevelsen.
LÆS OGSÅ: Veteranbiler; alt du skal vide, inden du køber
Og Christian finder ofte gamle, særlige biler. For han er altid på jagt:
- Det er især skattejagten, der tænder mig. Jeg elsker at lede efter bilerne. Det er det helt primære for mig i min interesse. Jeg har netop fået et tip og skal derfor på en længere tur ganske snart. Det glæder jeg mig meget til.
Det er sådan, det er, når man er ægte samler, fortæller Christian. Tæller man antallet af timer, han bruger på at køre rundt og finde biler, så går regnskabet måske ikke helt op. Men det er ligegyldigt. For han kan ikke lade være.
Foruden skattejagten indrømmer Christian, at hans fascination også er tæt forbundet med den stemning, som hans gamle VW-biler skaber:
- Når man kører i dem, kommer der altid nogen og vil snakke. Det er forbundet med meget nostalgi og historie – den åbner døre til andre mennesker, ligegyldigt hvor du er.
Lige nu er der 577 veteranbiler til salg på DBA, hvis du søger på ’veteranbils-kategorien’. Ud af disse er 189 af dem ældre end 1975 og altså i nærheden af Franks bils årgang.
Nogle af bilerne bruger Christian. Andre får bare lov at stå. Men bilen, som han har sat til salg nu, kører helt fint og fortjener en ny ejermand, der vil give den mere end tid, end Christian kan give den.
Der er ikke ret mange af dem tilbage, for de er ofte slidt op og brugt hårdt. Man ser dem ikke så ofte i gadebilledet mere. Den her er bygget som almindelige folkevognsbusser, med samme motor og gear. Men den har lidt mere kant.
Christian kan bedst lide biler, der kræver lidt arbejde, står originalt, og som ikke er alt for nye. Især to af dem han har derhjemme, er sjældne og særlige for ham:
- Den ene er en folkevognspickup, der er taget fra ny af og så er skåret midt over og forlænget. Den har været mobilkontor og tilhørt hollandsk militær. ’Kemperink VW’ hedder modellen. Den anden er fundet i en lade i Frankrig og har været ostesalgsbil.
LÆS OGSÅ: Nu kan du blive flyejer for kun 55.000 kroner
LÆS OGSÅ: Kendt musiker sætter sin smukke Mercedes-Benz Cabriolet til salg
For Christian stopper hans hobby nok aldrig. Han er slet ikke færdig med at lede efter gamle originale VW-modeller. Der er især to biler, han drømmer om:
- På min bucket list er der for eksempel en Transporter 261 – 265 fra før 1965. Og den skal være i patineret stand. Jeg leder efter en, hvor man kan se tidens tand. Det gør dem meget mere interessante og spændende.
Den anden bil, han drømmer om, er en transporter/ladvogn, den helt første model fra 1952- 1955. Og den skal naturligvis også være patineret. Klar til en kærlig hånd.
- Og så har jeg fået flere gode venner gennem den her hobby. Ham jeg købte min første VW af snakker jeg stadig med. Du får et kæmpe netværk. Og i folkevognsmiljøet er folk rigtig gode til at hjælpe hinanden.
LÆS OGSÅ: De tre mest seværdige biler på DBA
Men det sker også, at Christian forelsker sig i nye, gamle biler og skiller sig af med nogen, som det gør lidt ondt at vinke farvel til. Der er en naturlig økonomisk og pladsmæssig begrænsning, fortæller han.
- Jeg solgte faktisk en bil sidste uge, som jeg gerne ville have beholdt. Jeg kan mærke, jeg stadig er lidt vemodig omkring salget.
Bilen, som Christian solgte, var en original VW såkaldt ’splitbus’ fra 1966 med originalt højt tag. Én af dem, der er yderst populære.
Buddet var for højt til at jeg kunne lade være. Den blev købt af en amerikaner og skulle til Californien. Han kunne ikke leve uden, og han gav mig et alt for godt tilbud. Så jeg slog til. Nu håber jeg lidt, jeg finder en ny en dag.
Lige nu er der over 4.610 VW biler til salg på DBA. Kun 36 af disse er fra før 1975, mens hele 2.914 er nyere end 2011.
Ærgrelsen over splitbussens nye liv har dog ikke stoppet Christian med at sætte den unikke VW T2 ladvogn til salg. Selvom det naturligvis ikke kan udelukkes, at han også fortryder dét salg:
- Tanken var, at jeg ville sætte den i stand og køre rundt med den med en stor motorcykel på ladet. Men tiden blev ikke til det.
For en gang imellem må man sande, at der er grænser for istandsættelsesprojekter, forklarer Christian. Selvom han har svært ved at stoppe, så er der en naturlig begrænsning. Og der skal nogle ud en gang imellem, for at nye kan komme ind, som han siger:
- Lige nu har jeg gang i 3-4 andre renoverings projekter. Så nu må jeg indse, at jeg sætter min energi andre steder. Der venter jo også flere ”skattejagter” forude.
Du kan se hele annoncen med Christians VW T2 til salg lige her.
En splitbus, som Christian fortryder at have solgt, er en VW camper/bus med splittet forrude. De er efterhånden ret sjældne og svære at finde. Lige nu er der 5 annoncer med gamle campere/busser fra VW på DBA. De tre af dem er en såkaldt ’Split’.
Hvis du også er til særlige, gamle biler, der oser af nostalgi, så kan det være, at Tims bil her vil vække begejstring i dig. Den er i hvert fald helt særlig, men nu har Tim altså sat sin elskede Cadillac fra 1958 til salg. Det kan godt være, sommerferien er forbi, men derfor kan man jo stadig drage på eventyr i det blå. Helt uafhængig og med et surfbræt på taget. Er det en drøm, du kan nikke genkendende til? Denne ultra billige VW-camper med kajak og surfbrætholder er nemlig til salg. Hvis du elsker gamle biler med lad, så er Michaels bil måske en for dig. Den er også én for ham selv. For Michael kunne aldrig drømme om at skille sig af med sin elskede veteranslæde. I videoen kan du se, hvorfor.
Du kan læse mere om Michaels elskede bil i artiklen, her.