Vidste du, at der er flest i aldergrupperne 31-45-årige, der har handlet med brugte biler i 2022? Mens det er de 61-75 årige, der har været mindst flittige på det område? Og vidste du, at især børnefamilier har været gode til at købe en elbil af hensyn til kloden. Alle disse tal, som stammer fra DBAs årlige rapport, Genbrugsindekset, kan du her læse dig klogere på.
Hvis du er interesseret i en VW, har du rigtig gode muligheder for at købe en brugt én af slagsen til en god pris, for på DBA er der lige nu mange til salg, og det presser priserne. VW er nemlig det bilbrand, der blev sat allerflest biler til salg fra på DBA i 2022.
Omvendt: Var du på jagt efter bilmodellen Golf eller en brugtbil fra BMW, havde du samme interesse som mange andre på DBA. For disse to ord var de mest anvendte på DBA sidste år inden for deres ”kategori”. BMW blev dermed det mest populære bilmærke på brugtsitet, mens Golf var den mest eftertragtede brugtbilsmodel på den blå portal.
I denne artikel præsenterer vi dig for statistik, som tager udgangspunkt i året der gik på DBA 2022, men du får også lige herunder en gennemgang af generelle brugtbilstal fra samme år – altså tal fra hele brugtmarkedet. Hvert år udgiver DBA nemlig ’Genbrugsindekset’, og her tager vi pulsen på Genbrugsdanmark. Vi har eksempelvis spurgt danskerne ind til deres handel med brugte biler, og om de er blevet mere glade for elbiler. Alle disse tal kan du læse lige herunder:
Syv procent af danskerne har ifølge Genbrugsindekset 2022 købt og/eller solgt en brugt bil inden for de seneste 12 måneder.
Det gælder primært de 31-45-årige, hvor 10 procent svarer, de har handlet med en eller flere brugte biler.
Det sker mest sjældent hos danskerne i alderen 61-75 år, hvor det kun gælder 5 procent.
19 procent af danskerne har ifølge Genbrugsindekset 2022 kørt mindre i bil i forsøget på at passe bedre på kloden og levere mere bæredygtigt.
Mændene er en smule mere flittige til at lade bilen stå i miljøets tjeneste end kvinderne, eftersom det ”kun” er 18 procent af kvinderne, der svarer ja.
De 18-30-årige har især været gode til at omlægge deres motor-vaner, eftersom det blandt dem er hele 20 procent, der svarer, at de har ladet bilen stå.
Blandt danskerne i alderen 46-60 år gælder det kun 17 procent, og dermed er de de mindst flittige til at have ladet bilen stå.
Man skulle tro, at børnefamilierne har haft svære ved at klare sig uden bilen, og det kan jo stadig godt være rigtigt, men sandt er det i hvert fald, at børnefamilierne ifølge Genbrugsindekset 2022 har været mere flittige end ikke-børnefamilier til at køre mindre i bil af hensyn til miljøet. Blandt børnefamilierne svarer 21 procent nemlig, at de har kørt mindre i bil, mens det for resten af befolkningen, fratrukket børnefamilier, gælder 18 procent.
6 procent har skiftet til en elbil for at passe på kloden, ifølge Genbrugsindekset 2022.
De mest flittige til at konvertere til elbil i 2022 er de 46-60-årige, hvor ni procent har skiftet.
Og de mest flittige, hvis man deler op i regioner, er nordsjællænderne, hvor også ni procent svarer, at de har skiftet til elbil for at passe på kloden.
Igen er også børnefamilierne langt mere flittige til at skifte til en elbil for klodens skyld, eftersom 12 procent svarer, de har gjort dette, mens det samme kun gælder fem procent blandt ikke-børnefamilierne.
De dårligste til at vælge elbilen for klodens skyld er de 66-75 årige, for her svarer kun tre procent, de har valgt denne prioritering.
Kigger man på regionerne, er fynboerne og nordjyderne de mindst flittige til at vælge elbilen af klimaårsager, for også her er det kun tre procent, der svarer dette.
Genbrugsindekset er DBAs årlige rapport, hvor vi tager temperaturen på Genbrugsdanmark. I forbindelse med rapporten har DBA gennemført en befolkningsundersøgelse, der afdækker den danske genbrugsøkonomi. Dataen er indsamlet via Epinions Danmarkspanel i perioden 25. februar til 7. marts 2022. Der er i alt gennemført 2.000 online besvarelser blandt danskere i alderen 18-75 år. Undersøgelsen er udsendt repræsentativt i forhold til køn, alder, og uddannelse. Derudover suppleres rapporten også med DBAs egne brugerdata.
De tidligere Genbrugsindekser kan du finde link til herunder:
Genbrugsindekset 2016 Genbrugsindekset 2017 Genbrugsindekset 2018 Genbrugsindekset 2019 Genbrugsindekset 2020 Genbrugsindekset 2021
Plads (nummer 191 på den totale DBA-søgeordsliste) – BMW
Plads (nummer 258 på den totale DBA-søgeordsliste) – Volvo
Plads (nummer 278 på den totale DBA-søgeordsliste) – Mercedes
Plads (nummer 334 på den totale DBA-søgeordsliste) – Tesla
Plads (nummer 628 på den totale DBA-søgeordsliste) – Toyota
Læs mere om denne liste i artiklen, her. Der kan du blandt andet læse om vores kommentar til listen. Men vil du vide, hvilke bilmærker der året før blev søgt mest på, kan du finde svaret, her.
Plads (nummer 133 på den totale DBA-søgeordsliste) – Golf
Plads (nummer 327 på den totale DBA-søgeordsliste) – Fiat 500
Plads (nummer 492 på den totale DBA-søgeordsliste) – VW Up
Plads (nummer 507 på den totale DBA-søgeordsliste) – Kia Picanto
Plads (nummer 723 på den totale DBA-søgeordsliste) – Ford Fiesta
I denne artikel kan du læse mere om listen herover. Hvordan listen så ud forrige år, kan du finde svar på her.
Denne liste kan du læse mere om i artiklen, her. Men sidste år så listen lidt anderledes ud - altså listen for 2021, og den kan du læse, her.
Daihatsu (.. er altså det bilbrand, der blev sat færrest biler til salg af)
Lancia
Lexus
Rover
Subaru
Jaguar
Porsche
Chrysler
Land Rover
Alfa Romeo
Saab
Mitsubishi
Nissan
Mazda
Chevrolet
Læs mere om denne liste i artiklen, her. Vil du vide, hvordan listen for 2021 så ud, kan du blive klogere, her.