Sidste år blev der solgt 225.581 biler i Danmark. Et salg, der var spredt ud over mere end 60 forskellige bilmærker fra Ferrari til Citroën. Men hvilken bil har solgt mest, hvis vi kigger på verdensplan? I denne artikel ser vi på verdens bedst sælgende bilmodeller og på hvorfor, de er så populære, som de er. Du får også et råd eller to med om, hvorfor disse biler egner sig godt som brugtkøb.
Når du kigger ned ad villavejen eller lægger mærke til bilerne, der kører forbi i lyskrydset, vil der med garanti være en bilmodel eller tre, der går igen.
Det er selvfølgelig intet mysterium, da nogle bilmodeller er mere populære end andre. Du skal eksempelvis ikke gøre dig umage for at finde en Nissan Qashqai på de danske landeveje. Den var nemlig den mest solgte bilmodel i Danmark i 2019 med 7.325 solgte eksemplarer.
Over 7.000 solgte biler – det er flot. Men det blegner altså lidt, når vi holder dét tal op mod de bilmodeller, som på verdensplan har solgt allerflest eksemplarer.
Herunder kan du se hvilke 7 biler, der på verdensplan er de bedst sælgende og derfor mest populære. Vi giver et bud på, hvorfor lige de biler er gode som brugtkøb på DBA, ligesom du også kan se, hvad modellerne koster i dag. Vi starter med den ’mindst’ populære og arbejder os opad!
Ford Escort så dagens lys for første gang i 1968. Det var en fornuftig, benzinøkonomisk og ikke mindst velkørende bil, som gik rent ind i såvel Europa som resten af verden. I takt med at populariteten voksede, måtte Ford udbygge produktionsfaciliteterne.
Populariteten fik også et ekstra nøk, da Ford Escort fra omkring 1975 blev heftigt brugt i rallysporten og vandt det meste, den kom i nærheden af. Det er lidt vildt, at Ford Escort stadig er én af de bedst sælgende modeller på verdensplan, da den blev taget ud af produktion i år 2000.
Med produktionen stoppet for over 20 år siden bliver der færre og færre flotte Ford Escort til salg på brugtmarkedet. Skulle du falde over en MK1 eller MK2, der er inden for dit budget, kan det være investeringen værd, da priserne generelt er på vej op på disse charmerende veteranbiler. Flotte og velholdte eksemplarer starter fra cirka 100.000 kroner på DBA.
Ud af de 18 millioner Ford Escort der er produceret, er der 16 til salg på DBA lige nu.
Hvor Escort rundede 18 millioner producerede biler, før produktionen stoppede, har japanske Honda rundet samme, store tal, mens modellen stadig er i produktion. Den første generation af Honda Civic blev lanceret tilbage i 1972.
Honda Civic er for det første en alsidig bil, da den gennem årene har kunne fås som både 2-dørs, 3-dørs, 4-dørs og 5-dørs, hvor sidstnævnte også inkluderede en stor stationcar-variant med plads til hele familien. Står der ’VTI’ eller ’Type R’ på bagsmækken af en Civic, er der tilmed tale om nogle hurtigere og mere sportslige versioner.
Civic har alle dage været en populær budget-bil, som er notorisk kendt for at være noget nær uopslidelig. Af samme årsag fortsætter modelnavnet Civic med at sælge på tværs af alle verdensdele. Min egen første bil var faktisk en Civic, som jeg betalte bare 10.000 kroner for. For bare mellem 10.000 og 30.000 kroner får du et stabilt og pålideligt køretøj af en Civic på DBA.
Ud af de 18 millioner Honda Civic der er produceret, er der 121 til salg på DBA lige nu.
Det virker mærkeligt at verdens femtebedst sælgende bil, der er produceret i mere end 19 millioner eksemplarer, ikke er at finde blandt et bredt brugtbilsudvalg på DBA. Men den er altså god nok. Lige nu er der ingen Lada 1200 til salg på DBA, men du kan søge efter andre biler fra russiske Lada her.
Forklaringen på, at Lada 1200 er svær at finde herhjemme på trods af det høje produktionsantal, er fordi den aldrig rigtigt var tiltænkt det danske eller europæiske marked. Det er russere, der fra 1970 og helt frem til 2010 har produceret og kørt den spartanske, men hårdføre Lada. I løbet af de 40 år, modellen blev produceret, forblev den stort set uændret i sin konstruktion.
Finder du en Lada 1200 herhjemme, bør du købe den og holde fast i den! Ikke alene er den bilernes svar på en AK47-riffel — den er også et sjældent syn på de danske landeveje.
Boble. Det blev det mundrette, danske kaldenavn for bilen, der oprindeligt hed VW Type 1. I engelsktalende lande blev kaldenavnet ’Beetle’, som på dansk betyder ’billen’, hvilket var et navn, som VW selv tog til sig, da de i 1998 skulle lave en moderne videreudvikling af den originale Type 1.
Selvom VW Boble ligner en glad, lille bille, er oprindelseshistorien bag den noget mere dyster. Det er nemlig en vis Adolf, der er hjernen bag. Boblen skulle være ’en bil til folket’ – og det blev den. Den var billig og nem at serieproducere, mens den også var nem at reparere på, når den gik i stykker. Derfor blev den en massesællert og blev produceret fra 1938 og helt frem til 2003 i den originale form. De sidste mange år blev den produceret i Brasilien og var fortsat populær, fordi den var så billig.
Hvis du, som jeg, ikke kan slå et søm i en væg uden at ødelægge både hammer, søm og væg, men har en drøm om at lære at skrue på biler, skulle Boblen eftersigende være den letteste at lære det på. Hvis din kommende Boble gerne må være et let håndværkertilbud, fås de på DBA fra omkring 35.000 kroner, mens de flotte og restaurerede eksemplarer koster fra omkring 70.000 kroner på DBA.
Ud af de 23 millioner VW Bobler der er produceret, er der 22 til salg på DBA lige nu. Der er også 38 af den nye VW Beetle til salg, hvis du mere er til den moderne fortolkning af Boblen.
Tyske VW forstod tidligt med den førnævnte Boble, hvad opskriften var på at lave en god bil til et bredt publikum. For i hvert fald fik de endnu større succes med den egentlige afløser til Boblen; nemlig VW Golf, der den dag i dag er én af de mest populære modeller i såvel Danmark som Europa.
VW Golf har været med til at definere en klasse af mellemstore biler, som i dag populært omtales som ’Golf-klassen’. En kompakt og fantastisk fornuftig familiebil, hvor du ved, hvad du får. Sådan var det i 1974, da den blev lanceret, og sådan er det fortsat i dag.
Populariteten er ikke uden årsag herhjemme. I 2019 blev den syvende generation, VW Golf VII, kåret som årets brugtbil i Danmark. Det er også den, der er flest til salg af af de nu otte Golf generationer, der er på markedet. Der er 387 VW Golf VII til salg på DBA lige nu, og fine eksemplarer kan erhverves for mellem 100.000 og 200.000 kroner. Et superskarpt brugtkøb!
Ud af de 30 millioner VW Golf der er produceret, er der 922 til salg på DBA lige nu.
En Ford hva’for noget? Ja, Ford F-Serie er næppe en bil, du har hørt specielt meget om eller set meget til på de danske landeveje. Det skyldes, ligesom med den førnævnte Lada, at Ford F-Serie slet ikke er udviklet til det europæiske marked, men udelukkende til det amerikanske marked.
Mens vi herhjemme kører meget i mikro- og minibiler, er amerikanerne ellevilde med de store pick-up trucks og har altid været det. Det er Fords F-Serie, herunder særligt Ford F-150, som amerikanerne har kastet deres kærlighed på, siden modellen blev lanceret i 1942. F-Serien er fortsat så populær, at Ford har solgt 1,7 bil i minuttet, hvert minut på dagen, alle ugens dage, de sidste tre år! Det er 2.486 biler om dagen.
I USA kan en Ford F-150 fås fra helt ned til 180.000 kroner. Sådan ser det ikke ud herhjemme. Fordi bilerne både skal importeres og pålægges en dansk registreringsafgift, får du ikke fingrene i sådan en nyere pick-up truck for under 500.000 kroner — og det er på gule plader! Men så får du også noget, som dine naboer på villavejen garanti ikke har.
Ud af de 40 millioner Ford F-serie der er produceret, er der 8 til salg på DBA lige nu.
Verdens bedst sælgende bil til dato er heldigvis en lidt mere Europa-venlig model, som de fleste nok kender til. Den gode, gamle Toyota Corolla har siden 1966 og frem til i dag solgt mere end 44 millioner eksemplarer. Det er endnu en fornuftig og prisbillig familiebil, der appellerer til et bredt publikum verden over.
Toyota Corolla er kendt for at være en sand evighedsmaskine, der ikke er til at slide op, hvis du passer lidt på den. Og det er ironisk, når man tænker på, at det er den bedst sælgende bil i verden. For i virkeligheden kunne man jo tro, at der var produceret SÅ mange, fordi folk skiftede dem ud hele tiden. Men sådan er det ikke!
Selv er jeg på ferie i et Sydeuropæisk land engang blevet fragtet af en Toyota Corolla-taxa med 1,5 millioner kilometer på tælleren. Den Corolla, der på verdensplan har kørt længst, har efter sigende kørt næsten 10 millioner kilometer.
På DBA kan du få fingrene i en Toyota Corolla for bare 10.000 kroner. Ofrer du lidt mere, omkring 35.000 kroner, får du et nyere eksemplar med moderne glæder og få kilometer på tælleren. Uanset hvad du vælger, får du med Corolla en pålidelig kompagnon til små penge, hvis du passer ligt på den.
Ud af de 44 millioner Toyota Corolla der er produceret, er der 143 til salg på DBA lige nu.
Hvis du ikke vil have en bil, som alle andre har, skal du måske læse med her. Vi har nemlig samlet 7 biler fra DBA, der kan gå hen og blive penge værd, fordi de er specielle eller unikke på hver deres måde.
Hvis biler med særegenhed mere er noget for dig end de mest populære, kan det også være, du skal et smut forbi Rune. Han sælger nemlig sin helt unikke Buick Skylark, som han har lagt uanede mængder tid og penge i. Vi tog et kamera med, da vi besøgte ham og den vilde amerikanerbil. Se bare her: