Hvem gider være kedelig? Skil dig ud fra mængden med en bil, som hverken naboen eller genboen har! Vi udvælger 5 atypiske biler fra DBA lige her.
Hej, jeg hedder Simon, og jeg er motorjournalist på DBA og søstersiden Bilbasen. Det er ikke så ringe en tjans endda, da en af mine faste opgaver blandt andet er at vise dig, hvad der er til salg af sjove biler på DBA.
I over et år har jeg udvalgt 5 sjove biler fra måneden der gik på DBA hver måned – og maj er ingen undtagelse! Hver gang jeg i løbet af maj måned er stødt på en spændende bil, har jeg gemt dem i min egen lille sorte bog, så jeg kan bringe dem til dig her.
Fra maj måned får du et dollargrin, en europæisk hingst, en japansk drøm, en svinebillig Porsche og en velberejst Mercer. Hvis du gik glip af de 5 udvalgte biler fra april, kan du se dem lige her. Dollargrin: Pontiac Starchief Custom
Slår du ordet ‘Dollargrin’ op i den danske ordbog, står der “en stor, pralende amerikansk bil”. Denne Pontiac Starchief Custom er indbegrebet af et dollargrin. Det er et fem meter langt coupé-monstrum med knaldrød kabine og krom til op over begge ører.
Kigger du efter en Pontiac Starchief fra 50’erne, vil du hurtigt se, at de ingenlunde ligner denne lyserøde Pontiac Starchief Custom. Det har naturligvis noget med ordet ‘Custom’ at gøre. Den er nemlig ombygget for den helt store guldmedalje.
Taget er sænket over 7 cm, hvilket giver et strømlinet ‘lowrider’-look. Kofangere, grill, baglygter og en masse andet er hentet fra andre amerikanerbiler og tilpasset bilen, så den fremstår som intet andet på hverken danske landeveje eller amerikanske highways. Det unikke dollargrin kan blive dit for 500.000 kroner, og du kan se det her, hvis ikke det er solgt.
Hvis Pontiac er amerkanerbilmærket for dig, er der lige nu 7 til salg på DBA.
Ford Mustang er velsagtens den mest ikoniske bilmodel, der er rullet ud af USA. Den budgetvenlige sportsvogn oversteg alle forventninger ved lanceringen i 1965, og de amerikanske købere stod i kø. Det fik Ford til at overveje, om de kunne folde Mustang-succesen ud på det europæiske marked.
Det kunne de! Ford Capri strøg direkte ind på bilglade europæeres ønskeliste med sin lange kølerhjelm, sit baghjulstræk og sine sportslige køreegenskaber.
Indtil for nyligt var det et mysterium, hvem der havde designet Ford Capri. Efterkommerne til Phil Clark, designeren af Ford Mustang og logoet med den galoperende hingst, fandt nemlig forlagte skitser af netop Ford Capri.
Ford Capri ER derfor Europas svar på Ford Mustang, og den blev da også solgt i svimlende 2 millioner eksemplarer på verdensplan. Denne Ford Capri står med stor V6-motor og pænt kilometertal, og den kan blive din for 179.800 kroner – hvis altså den ikke er solgt.
Hvis den amerikanske succes tiltaler dig mere end den europæiske, er der 29 Ford Mustang til salg på DBA.
Det er uden overdrivelse og rysten på hånden, når jeg skriver, at denne Honda NSX er en af de mest legendariske japanske biler. Den blev udviklet i midten af 80’erne med en klar målsætning om, at den skulle kunne køre om hjørner med biler fra Porsche og Ferrari, være mere pålidelig og billigere.
Honda brugte mange ressourcer på at udvikle og bygge NSX, så den levede op til de store løfter. Til produktionen allokerede Honda 200 af deres mest erfarne medarbejdere til at bygge bilen. Et af kravende var angiveligt, at man skulle have minimum 10 års Honda-erfaring, før man kunne komme i betragtning til NSX-samlebåndet.
Erfarne fabriksmedarbejdere er dog ikke nok, hvis man vil hamle op med Porsche og Ferrari. Derfor blev Formel 1-kørerne Satoru Nakajima og den alvindende legende Ayrton Senna taget med på råd, da bilen skulle udvikles. Al den gode historie betyder dog, at man i dag for lov at betale. Denne Honda NSX kan blive din for 700.000 kroner uden afgift.
Hvis 700.000 kroner er lige overkanten til dit budget, er der 129 langt billigere Honda-modeller til salg på DBA.
I denne maj-udgave af ‘Månedens 5 udvalgte biler’ er rollerne byttet lidt rundt. Vi går nemlig direkte fra en Honda, der i dag sælges til Porsche-pris, til en Porsche, der i dag sælges til Honda-pris. Denne Porsche 924 koster nemlig sølle 96.500 kroner – og det er altså med afgift.
Og bare fordi den koster under 100.000 kroner, betyder det ikke, at det ikke er en vaskeægte Porsche. Porsche 924 har tværtimod ret stor historisk betydning for mærket. Det er nemlig både den første Porsche nogensinde, der er bygget med motoren liggende foran, samt den første Porsche nogensinde der kunne købes med automatgear.
Porsche 924 var aldrig tænkt som en rekordsættende superbil, og den fik ofte på puklen for den halvsløve motor, som Porsche havde fået leveret af VWs varevognsafdeling. Alligevel gik den hen og solgte over 150.000 eksemplarer, og blev en flot salgssucces for Porsche i perioden. Se den svinebillige – men historisk vigtige – Porsche 924 lige her.
Der er 96 Porsche-modeller til salg på DBA. Kun 3 af dem koster under 100.000 kroner.
Jeg har før skrevet en artikel om, hvor langt en bil må have kørt. Her blev konklusionen, at det i bred udstrækning handler om vedligehold. Alligevel vil de fleste kunne blive enige om, at et kilometertal i omegnen af 250.000 er ret højt. Det har denne Mercedes 190 D kørt. Gange fire.
Som sælger selv skriver i sin salgsannonce: Ja, du læste rigtigt. Denne Mercedes 190 D har rundet 1.000.000 kørte kilometer – det forhindrer dog ikke ejeren i at tilbyde, at bilen kan leveres som nysynet mod en merpris, hvis det ønskes. Bilen har med andre ord taget turen til månen mere end 2,5 gange eller kørt mere end 25 gange rundt om jorden.
Når en bil har kørt SÅ langt, er vi langt forbi spørgmålet om, hvorvidt den har kørt for langt. Her er tale om en bil, der ikke kan slides op. En bil, der ikke vil dø. Jeg mener: Hvis den har klaret 1.012.000 kilometer – hvorfor skulle den så ikke kunne klare 200-300.000 km mere med dig bag rattet?
Alt den ældre dame kræver af dig er, at du passer lidt på hende. Gør du det, har du en beviseligt pålidelig følgesvend til bare 24.999 kroner. Se bilen her, hvis ikke den er solgt.
Mercedes-modeller er gode til at køre langt. Af de 1.268 modeller, der er til salg på DBA, har 308 af dem kørt mere end 250.000 kilometer.
Der er rigeligt at kigge på, hvis du vil have noget specielt eller atypisk at køre i fra DBA. Det beviser denne månedlige artikelserie med tydelighed, da jeg i over et år har fundet fem vidt forskellige slæder hver måned. Se alle de tidligere udvalgte biler lige her.
Apropos atypiske biler, har redaktør Julie Schoen besøgt Oliver, der sælger noget ganske iøjnefaldende. I videoen herunder kan du se, hvordan en direktørbil med gangster-tendenser tager sig ud.