Biler i SUV-kategorien er populære som aldrig før – ikke kun herhjemme, men i hele Europa. De fylder meget i salgsstatistikkerne for både nye og brugte biler. Men hvorfor? Og hvad betyder forkortelsen SUV? Få svar og se nogle af de mest populære SUV-modeller på DBA i denne artikel.
Når man snakker om bilstørrelser og -klasser, er der meget at vælge mellem. Her er alt fra de små og økonomiske mikrobiler, vi kender som VW Up og Kia Picanto, samt store premium- og luksusbiler, der tæller millionærøser og ministerslæder som BMW 5-Serie eller den større Mercedes S-Klasse.
Det er dog hverken mikro- eller luksusbilerne, der fylder mest i salgsstatistikkerne. Det er SUV’erne. I både 2019 og 2020 stod SUV-kategorien for næsten en tredjedel af det samlede nybilssalg herhjemme.
Tendensen er den samme i Europa, hvor SUV’erne har vist fremgang de senere år. Amerikanerne er dem, der har været glade for SUV’erne længst, hvorfor det i virkeligheden er en amerikansk tendens, vi har taget til os.
SUV-forkortelsen er også amerikansk og står for ’Sports Utility Vehicle’, der direkte oversat betyder noget i stil med ’sportsanvendeligt køretøj’, hvilket jo dårligt giver mening. Derfor giver vi i denne artikel en forklaring på, hvad det er, hvorfor de er populære, og hvilke du kan købe på DBA.
Ud af 554 Nissan-modeller til salg på DBA er hele 232 af dem SUV-modellen Qashqai.
Den amerikanske SUV-forkortelse er betegnelsen for en bil, der både har egenskaberne som en ganske almindelig personbil samt egenskaber som en terrængående bil.
Det vil sige, at en SUV altså først og fremmest skal være bredt anvendelig som personbil med døre og siddepladser, ligesom den også skal kunne køre ganske almindeligt til og fra supermarkedet.
Herudover skal en SUV også kunne bruges i terræn, hvilket kræver en højere undervogn, så man ikke kører fast eller skraber bilens underside på underlaget. Hertil skal der også gerne være træk på alle fire hjul i forkortelsens oprindelige forstand.
Fordi SUV-kategorien er blevet så populær, som den er, betyder det også, at betegnelsen er blevet fortolket en del. I dag er det derfor typisk blot den høje undervogn, der gør en bil til SUV, fordi firhjulstræk både er dyrt at producere, og fordi Hr. og fru Danmark sjældent har brug for det.
At biler i SUV-kategorien er blevet så populære har meget lidt at gøre med forkortelsens oprindelige betydning med anvendelsen i terræn.
Det er nemlig den høje indstignings- og sædehøjde, der gør SUV-bilerne populære. Hverdagsbilisten i Danmark såvel som Europa har fundet ud af, at overblikket er bedre, når man kommer højere til vejrs.
I en høj bil kigger man ud over sine medtrafikanter, hvilket giver et bedre udsyn. Mange får også følelsen af, at man sidder sikrere i en bil, der er høj. Det er dog mere end følelse, end det er den faktuelle sandhed, fordi SUV-biler klarer sig gennemsnitligt lige så godt som almindelige biler i en crashtest.
Den højere sædehøjde betyder også, at SUV’erne er lettere at komme ind og ud af. I en SUV sætter man sig ind eller op i bilen, mens man i en lavere, almindelig personbil sætter sig ned i den. Bøvler man med knæ eller ryg, er det derfor mindre besværligt at sætte sig ind i en SUV, fordi man ikke skal sætte sig ned tæt ved jorden.
VWs næststørste SUV er Tiguan, som der er 145 til salg af på DBA. Den største er VW Touareg, som der er 29 til salg af.
Den massive popularitet har gjort, at alle bilproducenter vil have en bid af SUV-kagen og i dag udbyder en model med høj undervogn. Det betyder dog også, at forkortelsen er blevet fortolket, og at skillelinjen mellem en almindelig personbil og en SUV er blevet mere og mere udvisket.
Der findes mange bilmodeller, som har startet deres liv som almindelig personbil og har fået hævet undervognen en smule, så bilproducenten kan kalde den for ’crossover SUV’. Disse bliver dog stadig kategoriseret som SUV’er, når man kigger salgsstatistikker, selvom de sjældent har firehjulstræk eller er særligt terrændygtige. Klasseeksemplet på en crossover SUV er en VW T-Cross, der blot er en VW Polo med en højere undervogn.
Vil du have en bil, der faktisk har startet sit liv som SUV, er det den oprindelige SUV-forkortelse, du skal kigge efter. Det er også de ’rigtige’ SUV’er, der har størst sandsynlighed for at kunne klare lidt terræn.
En crossover vil typisk ikke klare sig bedre end en almindelig personbil på en hullet og mudret skovvej og adskiller sig derfor udelukkende på en lidt højere indstignings- og sædehøjde.
Med over 26.000 brugte biler på DBA i skrivende stund, er det klart, at der er SUV’er nok at vælge mellem. Og kigger man på de mest populære søgninger fra 2020, er der noget, der tyder på, at DBA-brugerne vægter de ’ægte’ SUV’er højt – altså, de rigtige off-road-egnede firehjulstrækkere.
Der bliver nemlig søgt meget på ’Land Rover’, der er notorisk kendte for at bygge hårdføre SUV’er. Amerikanske Jeep følger lige efter, mens DBA-brugerne også er glade for den kantede Nissan Patrol. Det er alle tre vaskeægte terrænbiler, der kan klare langt mere end blot en hullet grusvej.
Men selvom der bliver søgt mest på disse terrængående biler, er det ikke dem, der købes og sælges flest af. Her skal vi have fat i noget meget mere hverdagsvenligt.
Den mest populære SUV (eller crossover) herhjemme er Nissan Qashqai, som siden introduktionen i 2007 er solgt i over 36.000 eksemplarer. Også på DBA er det den SUV, der er flest til salg af. Her er 238 Nissan Qashqai til salg, som kan fås fra 30.000 og op til 300.000 kroner.
En anden budgetvenlig bil i kategorien er Renault Captur, som der er 97 til salg af på DBA. I den dyrere ende er det VW Tiguan, der fylder på DBA med 145 til salg, mens der er 112 til salg af den mere kompakte Audi Q3.
Lige nu er 66 Land Rovers til salg på DBA.
Generelt klarer en SUV og en crossover sig lige så godt i trafikken, som en almindelig bil – det var jo også det, der oprindeligt var tiltænkt med SUV-kategorien.
Alligevel er der et kritikpunkt, der er værd at tage med. En bil med en høj undervogn, der stikker højere i vejret, vil helt naturligt have et højere tyngdepunkt end en bil, der er lavere og tættere mod jorden – og det kan mærkes bag rattet.
En SUV (eller crossover) med højere undervogn vil derfor krænge mere i sving, hvilket giver en blødere og mere svømmende fornemmelse, hvis man kan lide at tage sving friskt.
Bruger man sin SUV til hverdagsbrug og primært til og fra supermarkedet, er det ikke noget, du mærker noget til. Men hvis du har en racerkører gemt i dig, og du godt kan lide at køre friskt på kringlede landeveje, er en SUV nok ikke noget for dig.
Der er 96 Renault Captur til salg på DBA og 78 af konkurrenten Peugeot 2008 til salg.
Hvis SUV'erne bliver lidt for almindelige for dig, når nu de holder på hvert et gadehjørne, kan du læse vores artikel om månedens udvalgte biler. Her udvælger vi de skæve, skøre og sjældne biler, og i februar fandt vi både en flugtbil og en rustvogn.
Og apropos sjældne biler kan du i videoen herunder møde Claus, der sælger sin Rolls Royce på DBA. Det er mere specifikt en Rolls Royce Silver Cloud, og du kan få historien om den i videoen.