Hvis du overvejer at sælge din bil, så bør du læse med nu. Her er seks tips og tricks til at holde din bil i en så god form, at den har de bedste muligheder for at klare sig godt på brugtmarkedet, når det er.
En rustplet i lakken, lidt revner i lædersædet og en aircondition, der ikke virker optimalt. Der kan være mange årsager til, at køber byder dig ned i pris, når du en dag står på brugtbilsmarkedet og forsøger at få den firehjulede solgt.
Men det er faktisk ikke så svært at holde din bil velplejet. Med nogle få huskeregler, tips og tricks kan du nemt passe på din bil, mens du bruger den, sådan så bilen har de bedste forudsætninger for at gå som varmt brød, når du en dag bliver træt af den og sætter den til salg på DBA.
Det forklarer motorjournalist, Ebbe Sommerlund, og herunder videregiver jeg hans seks råd:
Her er alle de VW-biler, der i skrivende stund er til salg på DBA. 573 af bilerne har kørt mindre end 25.000 kilometer.
Hvis du vil holde bunden af din bil fri fra rust, så brug gummimåtter om vinteren. Det er nemlig den tid på året, hvor saltsjap er en realitet, og det vil du helst undgå ender i bunden af din bil.
Hvis du ikke vil ofre penge på gummimåtter, kan du bruge aviser under dine normale måtter, men så skal du blot huske jævnligt at skifte aviserne ud.
Det er ikke kun måtterne i din bil, som du skal have fokus på. Mindst et par gange om året skal du pleje bilens lædersæder (hvis den altså har sådan nogle?), for at undgå, at overfladen revner.
Og husk endelig ikke at være nærig med bilens aircondition. Airconditionen har nemlig godt af at blive brugt jævnligt, da systemet kan blive utæt af ikke at blive brugt.
LÆS OGSÅ: Her er den mest økonomiske bil
Hvis du vil undgå, at tanken på din bil ruster, skal du lave den omvendte Benny-fra-Olsen-banden:
Du skal altid huske at have benzin/brændstof på bilen – og gerne meget af den. For jo mere brændstof, der er i tanken, jo mindre kondensvand dannes der – og kondensvand kan få ståltanke til at ruste.
Desuden slider for meget vand i systemet på brændstofsystemerne – det gælder især diselmotorer.
Når du alligevel står på benzintanken og tanker, kan du jo lige tjekke dæktrykket. Man skal nemlig ikke underkende, hvor vigtigt det er, at der er et højt tryk på bilens dæk. Et lavt tryk slider lynhurtigt dine dæk op, det øger dit brændstofforbrug, og det mindsker bilens vejgreb.
Her kan du se alle de dæk uden fælge, der er til salg på DBA. Klik her for at se alle de fælge med dæk, du kan få på DBA.
Det kan være en rigtig god idé jævnligt at afmontere og flytte rundt på hjulene, for sådan kan du slide alle fire dæk ned på samme tid. Bilen slider nemlig ofte mest på enten bag- eller fordæk.
Hvis dækkene er retningsbestemte, skal du lige huske ikke at bytte på kryds.
LÆS OGSÅ: Sælg for pokker! Priserne på disse fire vintage-knallerter er eksploderet!
På de første kilometer af køreturen er det vigtigt, at du accelererer blidt, indtil motoren er varm. Husk, at olie er koldere end kølevandet, og derfor skal du selv, når motortemperaturen er på normal, vente med at trykke speederen i bund. Speederen kan du først hamre i, når olietemperaturen viser minimum 65 grader.
Hvis du kører diselbil, så har din bil bedst af, at du kører med så jævnt omdrejningstal som muligt. Det skaber nemlig mindst muligt sod i systemet.
Det kan også godt betale sig jævnligt at bruge parkeringsbremsen (håndbremsen), så den ikke gror fast.
Klik her for at se de biler på DBA, som lige nu kan blive dine, for under 20.000 kroner.
Når du når dertil, at du tænker, at det er på tide at få solgt bilen, så hjælper vi dig også med lidt tips og tricks:
1. Her kan du læse, hvordan du skal formulere dig i annoncen på DBA
2. Her kan du se, hvilke billeder på annoncen, der sælger din bil bedst
3. Her guider vi dig til, hvordan du bedst muligt får fremvist din bil overfor en eventuel køber