3 biler der ikke påvirkes af afgiftsændringer
Motor

3 biler der ikke påvirkes af afgiftsændringer

Ebbe Sommerlund
Ebbe Sommerlund

Afgiftsændringer kan ramme alle biler – næsten. For der er en gruppe af biler, der går fri af den slags spekulationer. Uanset afgifterne bliver de mere værd. Her kan du læse, hvilke.

Det handler om penge. Det handler om penge, når partierne forhandler om registreringsafgift eller ejerafgift. Det handler også om penge, når du og jeg har lagt vores sparepenge i en gang firehjulet fornøjelse.

Når der bliver raslet med sablen overfor afgifterne, går alt i stå, for hvad sker der nu? Bliver bilerne billigere eller dyrere? Hvem tør tage chancen? Selv markedet for brugte biler går i stå.

Hvis chancer ikke lige er dig, så er der en slags biler, der skøjter let og elegant hen over afgiftslettelser eller stigninger. De er stort set upåvirkede af lunerne i regering og Skat.

Det er veteranbilerne og til dels også klassiske biler. Der er nemlig én detalje, som gælder for veteraner, som ikke gælde for andre biler.

Jan Paustian fra Stelvio Biler, der handler med klassiske biler, forklarer:

Når bilerne bliver 35 år og dermed kan kalde sig veteraner, så kan man ikke få afgiften retur alligevel. Derfor betyder ændringer i registreringsafgiften ikke noget for veteranbiler, der allerede er i landet.

Veteraner til salg på DBA:

Nissan Qashqai

1,5 dCi 110 Acenta 5D2017 ∙ 96.000 km ∙ Manuelt ∙ Diesel
114.900 kr.
Slagelse ∙ MJ-BilerForhandler

Audi TT

T 180 Roadster2000 ∙ 168.500 km ∙ Manuelt ∙ Benzin
105.000 kr.
København SPrivat

Citroen C3

1,5 BlueHDi 100 Attaque 5D2019 ∙ 104.000 km ∙ Manuelt ∙ Diesel
82.900 kr.
Kibæk ∙ Go bilerForhandler

Kia e-Soul

64 Advance 5D2020 ∙ 89.000 km ∙ Automatisk ∙ El
144.900 kr.
Haderslev ∙ KP Nissen & Søn Aarøsund A/SForhandler

Mercedes GLC350 d

3,0 AMG Line aut. 4Matic 5D2017 ∙ 127.000 km ∙ Automatisk ∙ Diesel
399.800 kr.
Randers NV ∙ Dannevang Auto ApSForhandler

Lige nu er der 57 forskellige veteraner til salg på DBA. Flere har kørt mindre end 25.000 kilometer.

Ændringer i afgiften kan dog godt betyde noget for veteranbiler, der importeres, men det er en anden snak. Så længe bilen er i landet, og afgiften er betalt, så bliver bilen hverken mere eller mindre værd af, at registreringsafgiften ændres. Og da du kun betaler en fjerdedel vægtafgift på en veteran, så bliver det heller ikke noget, der vælter budgettet.

Hvis du tænker, at du vil investere i en klassisk bil, så har vi nogle gode råd, her.

Og mangler du inspiration, så giver jeg dig her tre eksempler på biler, hvor priserne er på vej op. Det er tre biler i tre forskellige budgetter og klasser. Stigninger kan ikke garanteres, men fald i prisen er meget usandsynlige.

LÆS OGSÅ: Her er den dyreste bil, der lige nu er til salg på DBA

Porsche 928 - 1977 - 1982

Porsche 928 blev aldrig helt den succes, som Porsche havde håbet. Alligevel stiger priserne på de brugte af slagsen
Porsche 928 blev aldrig helt den succes, som Porsche havde håbet. Alligevel stiger priserne på de brugte af slagsen

Den ikoniske Porsche 911 er allerede så dyr, at de fleste er stået af. Og det er heller ikke fordi, en Porsche 928 er billig, men den giver alligevel mere for pengene. Den er mere traditionelt opbygget, den har motoren foran, og den trækker på baghjulene. Med V8-motor er lyden sublim, men det koster lidt ved tankstationen.

Porsche 928 har reelt kun plads til to, men bagagerummet er brugbart, hvis du vil på en ferietur. Der er godt nok to bagsæder, men de er tiltænkt meget små personer uden klaustrofobi.

Porsche 928 skulle faktisk afløse 911, og Porsche mente selv, at det er en bedre bil. Men markedet ville hellere have 911’eren, så mens den stadig lever, måtte 928 gå på pension i 1995. Og lige nu ser det ud til, at 928 vil være med i prisstigningerne. Her kan du se de Porsche 928, der lige nu er til salg på DBA.

Find veteraner på DBA:

VW Golf VI

TSi 122 Highline2008 ∙ 315.000 km ∙ Manuelt ∙ Benzin
39.999 kr.
SkovlundePrivat ∙ Service

Skoda Fabia

1,6 16V Sport2007 ∙ 206.000 km ∙ Manuelt ∙ Benzin
29.500 kr.
Nykøbing FPrivat ∙ Service

Suzuki Swift

1,2 GL 5D2011 ∙ 231.000 km ∙ Manuelt ∙ Benzin
32.900 kr.
Slagelse ∙ MJ-BilerForhandler

Peugeot 208

BlueHDi 100 Allure2015 ∙ 137.000 km ∙ Manuelt ∙ Diesel
57.000 kr.
Nykøbing FPrivat ∙ Service

Toyota Avensis

2003 ∙ 257.000 km ∙ Manuelt ∙ Benzin
25.000 kr.
AlbertslundPrivat ∙ Service

LÆS OGSÅ: Denne Mercedes, som er ejet af en kendis, er lige nu til salg på DBA

VW Golf I og II

Golf GTI betragtes som faderen til GTI-navnet, og priserne er stigende
Golf GTI betragtes som faderen til GTI-navnet, og priserne er stigende

Her er et par biler, der er steget en hel del i de senere år. Mest populær er Golf I GTI 1,6 med 110 hk, Golf II 1,8 16v med 137 hk eller en VW Golf G60 GTI med 160 hk. Selv slidte eksemplarer af G60 koster 50.000 kroner. i Tyskland og de pæne mindst det dobbelte. Disse biler var opnåelige drømmebiler for mange, og derfor stiger priserne.

Tilmed er en Golf II GTI 16v ret så velkørende i forhold til andre youngtimere. Selv om en Golf II endnu ikke er veteran, er den smule afgift, man stadig kan få ud, ret lille, så i praksis påvirkes den nærmest ikke.

Golf GTI til salg på DBA:

VW Golf VII

2,0 GTi TCR DSG 5D2019 ∙ 65.000 km ∙ Automatisk ∙ Benzin
183.000 kr.
Greve ∙ HundigeBiler ApSForhandler

VW Golf IV

GTi Turbo2002 ∙ 435.000 km ∙ Manuelt ∙ Benzin
27.000 kr.
SilkeborgPrivat

VW Golf VI

TDi 105 BlueMotion2011 ∙ 360.000 km ∙ Manuelt ∙ Diesel
49.999 kr.
RoskildePrivat

VW Golf VIII

1,4 GTE DSG 5D2022 ∙ 25.000 km ∙ Automatisk ∙ Hybrid benzin
269.900 kr.
Køge ∙ JT Biler & Auto-Sørensen KøgeForhandler

VW Golf VII

2,0 GTi DSG BMT 5D2014 ∙ 198.000 km ∙ Automatisk ∙ Benzin
154.900 kr.
Roskilde ∙ Bilhuset RoskildeForhandler

Se alle de klassiske Golf GTI, som lige nu er til salg på DBA, her.

Fiat 127

Den charmerende lille Fiat 127 er bygget i mere 3 millioner eksemplarer. Alligevel er den sjælden i dag
Den charmerende lille Fiat 127 er bygget i mere 3 millioner eksemplarer. Alligevel er den sjælden i dag

På en måde er det utroligt, at den lille populære Fiat er blevet så sjælden, da den er produceret i flere millioner eksemplarer. På den anden side har der aldrig været prestige i bilen, og de fleste blev brugt til, de var slidt op eller rustet væk.

Da mange på den anden side har et minde om bilerne fra deres ungdom, så er priserne sneget sig lidt opad. Men stadig ikke så langt op, at de er dyre – du kan stadig få Fiat 127 for 20.000-40.000 kroner. Med andre ord er Fiat 127 både i sin ungdom og i sin alderdom en bil, som de fleste har råd til.

Men falde i værdi? – det gør de næppe.

Se de Fiat 127, der lige nu er til salg på DBA, her.

Relaterede artikler