3 biler der ikke påvirkes af afgiftsændringer
Motor

3 biler der ikke påvirkes af afgiftsændringer

Ebbe Sommerlund
Ebbe Sommerlund

Afgiftsændringer kan ramme alle biler – næsten. For der er en gruppe af biler, der går fri af den slags spekulationer. Uanset afgifterne bliver de mere værd. Her kan du læse, hvilke.

Det handler om penge. Det handler om penge, når partierne forhandler om registreringsafgift eller ejerafgift. Det handler også om penge, når du og jeg har lagt vores sparepenge i en gang firehjulet fornøjelse.

Når der bliver raslet med sablen overfor afgifterne, går alt i stå, for hvad sker der nu? Bliver bilerne billigere eller dyrere? Hvem tør tage chancen? Selv markedet for brugte biler går i stå.

Hvis chancer ikke lige er dig, så er der en slags biler, der skøjter let og elegant hen over afgiftslettelser eller stigninger. De er stort set upåvirkede af lunerne i regering og Skat.

Det er veteranbilerne og til dels også klassiske biler. Der er nemlig én detalje, som gælder for veteraner, som ikke gælde for andre biler.

Jan Paustian fra Stelvio Biler, der handler med klassiske biler, forklarer:

Når bilerne bliver 35 år og dermed kan kalde sig veteraner, så kan man ikke få afgiften retur alligevel. Derfor betyder ændringer i registreringsafgiften ikke noget for veteranbiler, der allerede er i landet.

Veteraner til salg på DBA:

BMW 430i

2,0 Gran Coupé M-Sport xDrive aut. 5D2019 ∙ 93.300 km ∙ Automatisk ∙ Benzin
399.900 kr.
Horsens ∙ Aksel.nu ApSForhandler

BMW 220d

2,0 Cabriolet aut. 2D2017 ∙ 171.000 km ∙ Automatisk ∙ Diesel
219.990 kr.
Horsens ∙ Aksel.nu ApSForhandler

BMW 116i

1,6 aut. 5D2013 ∙ 178.965 km ∙ Automatisk ∙ Benzin
94.900 kr.
Horsens ∙ Aksel.nu ApSForhandler

Ford Focus

1,5 EcoBlue Titanium stc. 5D2020 ∙ 154.000 km ∙ Manuelt ∙ Diesel
123.990 kr.
Horsens ∙ Aksel.nu ApSForhandler

Tesla Model 3

Long Range AWD 4D2021 ∙ 106.000 km ∙ Automatisk ∙ El
179.900 kr.
Horsens ∙ Aksel.nu ApSForhandler

Lige nu er der 57 forskellige veteraner til salg på DBA. Flere har kørt mindre end 25.000 kilometer.

Ændringer i afgiften kan dog godt betyde noget for veteranbiler, der importeres, men det er en anden snak. Så længe bilen er i landet, og afgiften er betalt, så bliver bilen hverken mere eller mindre værd af, at registreringsafgiften ændres. Og da du kun betaler en fjerdedel vægtafgift på en veteran, så bliver det heller ikke noget, der vælter budgettet.

Hvis du tænker, at du vil investere i en klassisk bil, så har vi nogle gode råd, her.

Og mangler du inspiration, så giver jeg dig her tre eksempler på biler, hvor priserne er på vej op. Det er tre biler i tre forskellige budgetter og klasser. Stigninger kan ikke garanteres, men fald i prisen er meget usandsynlige.

LÆS OGSÅ: Her er den dyreste bil, der lige nu er til salg på DBA

Porsche 928 - 1977 - 1982

Porsche 928 blev aldrig helt den succes, som Porsche havde håbet. Alligevel stiger priserne på de brugte af slagsen
Porsche 928 blev aldrig helt den succes, som Porsche havde håbet. Alligevel stiger priserne på de brugte af slagsen

Den ikoniske Porsche 911 er allerede så dyr, at de fleste er stået af. Og det er heller ikke fordi, en Porsche 928 er billig, men den giver alligevel mere for pengene. Den er mere traditionelt opbygget, den har motoren foran, og den trækker på baghjulene. Med V8-motor er lyden sublim, men det koster lidt ved tankstationen.

Porsche 928 har reelt kun plads til to, men bagagerummet er brugbart, hvis du vil på en ferietur. Der er godt nok to bagsæder, men de er tiltænkt meget små personer uden klaustrofobi.

Porsche 928 skulle faktisk afløse 911, og Porsche mente selv, at det er en bedre bil. Men markedet ville hellere have 911’eren, så mens den stadig lever, måtte 928 gå på pension i 1995. Og lige nu ser det ud til, at 928 vil være med i prisstigningerne. Her kan du se de Porsche 928, der lige nu er til salg på DBA.

Find veteraner på DBA:

Peugeot 208

1,6 BlueHDi 100 Active 5D2016 ∙ 227.000 km ∙ Manuelt ∙ Diesel
34.990 kr.
Horsens ∙ Aksel.nu ApSForhandler

Ford Fiesta

1,0 SCTi 125 Titanium 5D2016 ∙ 84.000 km ∙ Manuelt ∙ Benzin
74.890 kr.
Horsens ∙ Aksel.nu ApSForhandler

Citroen C3

1,2 PureTech 82 Street 5D2019 ∙ 106.000 km ∙ Manuelt ∙ Benzin
64.990 kr.
Horsens ∙ Aksel.nu ApSForhandler

Ford Fiesta

1,25 60 Ambiente 5D2010 ∙ 133.300 km ∙ Manuelt ∙ Benzin
29.900 kr.
Horsens ∙ Aksel.nu ApSForhandler

Dacia Duster

1,2 TCe 125 Laureate 5D2014 ∙ 163.000 km ∙ Manuelt ∙ Benzin
54.990 kr.
Horsens ∙ Aksel.nu ApSForhandler

LÆS OGSÅ: Denne Mercedes, som er ejet af en kendis, er lige nu til salg på DBA

VW Golf I og II

Golf GTI betragtes som faderen til GTI-navnet, og priserne er stigende
Golf GTI betragtes som faderen til GTI-navnet, og priserne er stigende

Her er et par biler, der er steget en hel del i de senere år. Mest populær er Golf I GTI 1,6 med 110 hk, Golf II 1,8 16v med 137 hk eller en VW Golf G60 GTI med 160 hk. Selv slidte eksemplarer af G60 koster 50.000 kroner. i Tyskland og de pæne mindst det dobbelte. Disse biler var opnåelige drømmebiler for mange, og derfor stiger priserne.

Tilmed er en Golf II GTI 16v ret så velkørende i forhold til andre youngtimere. Selv om en Golf II endnu ikke er veteran, er den smule afgift, man stadig kan få ud, ret lille, så i praksis påvirkes den nærmest ikke.

Golf GTI til salg på DBA:

VW Golf IV

GTi Turbo1999 ∙ 350.000 km ∙ Manuelt ∙ Benzin
25.000 kr.
Nykøbing FPrivat

VW Golf VII

2,0 GTi DSG BMT 5D2014 ∙ 198.000 km ∙ Automatisk ∙ Benzin
144.900 kr.
Roskilde ∙ Bilhuset RoskildeForhandler

VW Golf VIII

2,0 GTi DSG 5D2022 ∙ 23.000 km ∙ Automatisk ∙ Benzin
464.900 kr.
Hillerød ∙ Byens AutocenterForhandler

VW Golf V

2.0 TDI DSG-62009 ∙ 328.000 km ∙ Automatisk ∙ Diesel
26.500 kr.
HaderslevPrivat ∙ Service

VW Golf VII

2,0 GTi DSG BMT 5D2014 ∙ 172.000 km ∙ Automatisk ∙ Benzin
179.900 kr.
Horsens ∙ Aksel.nu ApSForhandler

Se alle de klassiske Golf GTI, som lige nu er til salg på DBA, her.

Fiat 127

Den charmerende lille Fiat 127 er bygget i mere 3 millioner eksemplarer. Alligevel er den sjælden i dag
Den charmerende lille Fiat 127 er bygget i mere 3 millioner eksemplarer. Alligevel er den sjælden i dag

På en måde er det utroligt, at den lille populære Fiat er blevet så sjælden, da den er produceret i flere millioner eksemplarer. På den anden side har der aldrig været prestige i bilen, og de fleste blev brugt til, de var slidt op eller rustet væk.

Da mange på den anden side har et minde om bilerne fra deres ungdom, så er priserne sneget sig lidt opad. Men stadig ikke så langt op, at de er dyre – du kan stadig få Fiat 127 for 20.000-40.000 kroner. Med andre ord er Fiat 127 både i sin ungdom og i sin alderdom en bil, som de fleste har råd til.

Men falde i værdi? – det gør de næppe.

Se de Fiat 127, der lige nu er til salg på DBA, her.

Relaterede artikler