
Foråret står for døren og efter mange måneders mørke, kulde og karantæne, kribler det i kroppen efter at ramme landevejen under åben himmel. Derfor har vi fundet 4 fede cabrioleter, som du kan køre foråret i møde i for under 100.000 kroner.
Man kan argumentere for, at Danmark er det oplagte cabrioletland. Enhver, der har siddet i en bil uden tag under sydlandske himmelstrøg, ved, at høj sol og 30 plusgrader hurtigt får én til at føle som et spejlæg på en glohed pande. Kalechen ryger hurtigt op og erstattes med klimaanlæggets kolde pust.
En klar forårsdag på en dansk landevej med 15 plusgrader passer meget bedre. Mindre kan også gå an, fordi vi jo har lært, at der ikke er noget, der hedder dårligt vejr - kun dårlig påklædning. Så længe det ikke regner, kan du bruge din cabriolet herhjemme – eventuelt med hue på.
Det er selvfølgelig forudsat, at du har en cabriolet. Og sådan en skal du da ha’!
De lange og mørke vintermåneder i karantæne har sat sine spor i de fleste, og landevejenes forårskald lyder for mange højere, end det plejer. Derfor har vi fundet 4 fede cabrioleter, du kan ryste karantænekulleret af i uden at vælte budgettet. De koster nemlig alle under 100.000 kroner.
Lige nu er der 335 cabrioleter til salg på DBA og 126 af dem koster under 100.000 kroner.
Man kan ikke sige billig cabriolet uden også at sige Mazda MX-5. Flere bilproducenter har prøvet, men det er kun Mazda, der har formået at være rigtig succesfuld med en regulær sportsvogn på budget.
Det er ikke kun budgetorienteringen, der har gjort Mazda MX-5 til lidt af en legende. Det er også det faktum, at den er yderst underholdende bag rattet. Det er ikke fordi, den er specielt hurtig, men mere fordi den har baghjulstræk og er så analog, som den er.
Selvom det nok er Mazda MX-5, der er mest eftertragtet af bilerne i denne artikel, er det også den, der er flest til salg af på DBA – men nok også den dyreste.
For et velholdt eksemplar uden for mange kilometer på tælleren, er vi oppe og kysse maksbudgettet på 100.000 kroner. Men så får du også køreglæde for alle pengene i mange år frem. Er du god ved en MX-5, er de nemlig ganske pålidelige.
Lige nu er der 34 Mazda MX-5 til salg på DBA og 9 af dem koster under 100.000 kroner.
Giv mig lige en chance for at argumentere min sag her. Jeg kan høre din mistro gennem skærmen!
En Ford Ka er en rulleskøjte af en mikrobil, der ikke ligefrem emmer af forår og køreglæde. Men fra 2003 til 2005 lavede Ford en intet mindre en genial overhaling af den forkølede Ford Ka. Bilen kaldte de StreetKa.
StreetKa fik en stivere og langt mere sportslig undervogn, bredere sporvidde og et sæt 16-tommer fælge designet specifikt til modellen. Herudover fik den en markant bedre rustbeskyttelse, da den almindelige Ford Ka var notorisk kendt for at ruste op.
Den lave vægt på under 1.000 kilo og den nye undervogn gjorde i midlertid, at StreetKa omvendt blev notorisk kendt for at køre sjovt og underholdende. StreetKas design blev i øvrigt udført af designhuset Pininfarina, der står bag legendariske biler som Ferrari Testarossa og Alfa Romeo GTV.
Der er kun 3 Ford StreetKa til salg på DBA – så du må hellere skynde dig!
Fiat Barchetta var italienernes forsøg på at gøre det samme som Mazda og bygge en topløs sportsvogn til et budget, hvor de fleste kunne være med. Selvom det aldrig blev med samme succes som MX-5, blev resultatet mindst lige så charmerende.
Opskriften var mere eller mindre den samme på Barchetta, som den var på MX-5. Fiat Barchetta var bygget på en billig, men velkendt platform fra Fiat Punto, gjort lettere således den vejede omkring 1.000 kilo og udstyret med en omdrejningsvillig benzinmotor på 1,8 liter med 130 hestekræfter.
At Barchetta aldrig blev så populær som MX-5 kan skyldes manglen på baghjulstræk, som var et sportsvognskarakteristika, folk kunne huske.
Som brugtbil i dag er der dog noget af den italienske flamboyance, der skinner igennem i Barchetta. Noget, der gør den lidt mere charmerende udadtil end konkurrenten Mazda MX-5. Særligt som bilen på billedet herover står med sin røde læderkabine. Den kan du se her, hvis ikke den er solgt.
Fordi der er produceret færre Barchetta end MX-5, er der også færre til salg. Der er 3 Fiat Barchetta til salg på DBA lige nu.
Her er en charmerende franskmand, der faktisk har noget til fælles med en anden bil i artiklen. Peugeot 205 cabriolet er, ligesom Ford StreetKa, designet af det legendariske italienske designhus Pininfarina.
Denne sidste budgetvenlige cabriolet er også listens ældste, da den er fra 1992. Det betyder, at den allerede næste år kan registreres som veteranbil. Det betyder otte år mellem syn og en vægtafgift, der falder til en fjerdedel af den oprindelige afgift.
Udover disse håndgribelige veteran-goder, som denne Peugeot 205 Cabriolet kan give, er det også en charmerende og velkørende bil, der kan gøre selv den mest stædige bilelsker frankofil.
Peugeot 205 CTi, som den hedder, er bygget på samme platform og præmisser som Peugeot 205 GTI. Det betyder, at den er udstyret med 1,9 liter sugemotor med 120 hestekræfter, der synger smukt ved høje omdrejninger. Fordi 205 CTi er en gammel svend, er der kun 2 styk til salg på DBA lige nu. Den på billedet kan du se her, hvis ikke den er solgt.
Lige nu er der 341 veteranbiler til salg på DBA.
Hvis ikke det bekymrer dig så meget, hvorvidt du kører med eller uden tag, men blot er på udkig efter en oplagt forårsbil, har vi lidt til dig også. Læs vores guide om alt det, du skal vide, før du køber en veteranbil.
Hvis det rent faktisk er vinden i håret, der betyder noget for dig, skal du måske købe Gunnars Porsche, som du ser i videoen herunder. Den har hverken døre, vinduer eller bagagerum — det er nemlig en Porsche-traktor! Og dem ser man ikke så tit herhjemme.