Berg 45 Kvm Spidsgatter, årg. 1933, skrogmateriale Træ, Diesel, hjemhavn Danmark, Ursa er tegnet af Georg Berg i 1926 og bygget som nummer 2 i ‘32-‘33. Hun er løbende vedligeholdt med større og mindre reparationer. Kølplanken, kølbolte og kølbord er blevet skiftet, flere bundstokkebunde er blevet fornyet, røstjernene er skiftet til syrefast stål og forlænget ned til bundstokken.
I 2020 blev Ursa gennemgået på Årøsund Bådværft, og det eneste der trængte til forbyelse var dækket. Derfor fik hun i 2021 nyt teakdæk professionelt udført.
Motoren blev i 2018 taget ud og fik nye pakninger mm. hos Sondrup Marine. Den er hvert år blevet serviceret.
Mål:
8,42 (8,42 Bjørn) 28 fod stævn til stævn.
Overhang 0,44/0,18 = 0,62
L 20 cm over vandlinje: 7,80
2,86 (2,82 Bjørn) bred på det bredeste.
Sovepladser: 5
Sejltype: Bermudarig, stor sejlgarderobe medfølger.
Dybdegående: 1,65 m
Højde 3,70m ?????
Deplacement: 4,7 T
Vægt 4,6 T
Byggeår: 1932-33
Materialer: Kalmarfyr på egespant, kobernitter i egesvøb og koberspir i spant. Kølbolte er syrefast stål.
Værft: Karl Kristian Andersen, Fåborg.
Dæk: 2021, Teak på marineplywood og glasfiber.
Motor: Volvo Penta 2002R feskvandskølet
HK: 18, årgang 1985
Brændstof: Diesel
Dieseltank: 30 l rustfri tank.
Original messing tryksprøjte med fedt til stævnrør
Ferskvand: 55 l flex. Løbende renset.
Pantry: Gas 2 blus plus ekstra blus til dæk eller bro.
Toilet: 2018 Jabsko “Twist and Lock”
Udstyr:
Sejl: Fok, tre stk. genua (alle som nye), to stk. spilere (tur og kap) og storsejl.
Autopilot
VHF: Cobra m/DSC
Batterier: Forbrugs- og startbatteri VARTA hhv. 190 og 110 Ah.
Lader: Victron intelligent lader.
Transducer: Garmin GT15M-IH
Navigator: Garmin GPSMAP 722xs Plus med det store Guldkort kan aftales separat.
Øvrigt udstyr: Automatisk lænsepumpe (+ original messinglænsepumpe, renoveret), original salonlampe, bord i salon, bord til cockpit, fendere, fortøjninger, skøder og blokke, nye hynder af koldskum betrukket med alcantara, nye bom pressenning, nyt cockpittelt, lazy jack.