Ikonisk sportsvogn i lommestørrelse, som vel næppe behøver nogen nærmere introduktion. Elise-modellen har siden sin debut i midten af 90’erne været en favorit blandt entusiaster og et symbol på ren, kompromisløs køreglæde. Med sit ultralette chassis, præcise styring og minimalistiske design har Elise sat standarden for, hvad en ægte drivers car skal være.
Først indregistreret i 2004, og Importeret fra England i 2017.
Konkret er der tale om en original højrestyret Lotus Elise S2 111S med 1,8 VVC Rover K-series 160hk. 0-100 km/t klares på 5,1 sek. Lad dig ikke skræmme af højrestyringen - det betyder ikke meget i en bil af denne størrelse.
Bilen har i skrivende stund kørt lidt over 120.000 km. Lige inden den kom til Danmark, ved ca 106.500km, fik motoren en større renovering + montering af ny Bilstein undervogn hos Hangar 111 for i alt ca 50.000 kr. Den er passet og plejet, og alle papirer medfølger - en ordentlig stak helt tilbage fra første ejer i England.
Der er en Hangar 111 Lotus Performance Signature Exhaust monteret, og et Hurricane Induction Kit. Derudover er motoren helt standard, og perfekt afstemt til bilens beskedne vægt.
Bilen kører godt og starter hver gang. Så under mit ejerskab har jeg kun fokuseret på kosmetiske opgraderinger og finjusteringer. I løbet af de sidste par år har den blandt andet fået:
- GRP V4 baglygter (der er over et halvt års ventetid på dem)
- Carbon front splitter
- Elise Parts quick shifter
- Anti-rattle door striker pins
- Carbon look gearknop
- Nye originale center caps
- Nye originale emblemer
- OMP flat bottom alcantara rat (den flade bund giver lige det sidste, så jeg med mine 191cm komfortabelt kan køre den)
- Sorte access panel skruer fra GRP samt et brushing kit fra Elise Parts (til gearskifteren) medfølger også. De to ting er dog ikke installeret endnu.
- Nøgle konverteret til Flipkey. En ekstra original nøgle medfølger også
- Etc…
Det originale rat, luftindtag og baglygter medfølger selvfølgelig også. Så hvis den nye ejer ønsker det, kan den relativt nemt føres tilbage til det originale look som den havde fra fabrikken.
Den står på de originale Lotus hjul, hvilket vil sige 16" foran og 17" bag, påmonteret Toyo R888R i 195/50-16 og 225/45-17 som kun har kørt ca 5000km.
Bilen er født med den opdaterede korte soft-top (som tager under 1 minut at af- og påmontere, og som kan opbevares i bagagerummet), og derudover medfølger en hard-top, som kan skiftes på under 10 minutter af 1 person.
Der er stadig et par kosmetiske ting, som man kan vælge at få fikset, eller man kan køre den som den er. Dette er også afspejlet i prisen.
Jeg vil spare dig for alle flosklerne om, at det er med blødende hjerte og blot sige, at jeg har været virkelig glad for den. Men min søn har nu en størrelse, hvor det begynder at give mening med en søndagsbil med bagsæde, så hele familien kan komme på tur - derfor udskiftningen.
Jeg har som udgangspunkt fundet en anden bil, som jeg er interesseret i. Derfor prioriteres kontanthandel (men jeg er ikke interesseret i friske bud pr besked). Bytte kan godt komme på tale, hvis den rigtige handel viser sig. Penge kan indgå enten den ene eller den anden vej, men jeg er primært interesseret i at skifte til en klassisk Porsche 911.
Prøvetur er kun med mig som passager, og så længe det er mit navn på registreringsattesten, overholder vi fartgrænsen. Så snart det er dit navn, kan du gøre lige hvad du vil :)