Elvström, årg. 1978, Diesel, hjemhavn Jyllinge, Med denne unikke båd kan du få alle fordelene ved træbåde uden ulemperne. Og en båd, der sejler som en stor jolle (livlig, rorpind osv.), men stadig med komforten fra en stor familiebåd.
Båden blev designet af Elvstrøm & Kjærulff til verdensmesterskaberne i havkapsejlads i 1978 (med Paul Elvstrøm som kaptajn) i ¾ tons-klassen. Bygget på Jersie Bådværft og udstyret med mahogniinteriør af høj kvalitet. Den sejler utroligt godt og er stadig rigtig hurtig, især ved vending og i let vind. Den høje rig gør den til en lige båd, og selv om der er tilføjet 200 kg ekstra bly til finnekølen, skal den rebes relativt hurtigt. Båden vil sandsynligvis appellere mest til sejlere, der sætter stor pris på sejlegenskaber, men som stadig sætter pris på den store komfort i læ.
Bygget i krydslamineret mahogni/epoxy, belagt med glasfiber, blykøl. Gennemgribende renoveret flere gange (se nedenfor).
Sejl: storsejl 25 m2 fra 2024 med to reb (Høi Jensen Sail, 7,55 oz dacron), letvindsgenua 30,2 m2 fra 2012 (Quantum Performance Cruising Dacron), fok fra 2024 (Høi Jensen Sail, 7,55 oz dacron), original spinnaker, original "big boy" og stormfok.
Rig:
Fraktioneret rig
Mast og stående rig fra John Mast, 2007
Bom, John Mast, år 2000
Original spilerstang
Motor:
Betamarine, 3-cylindret 25 HK med 70 Amp generator, 2003, aksel med 2-bladet foldepropeller fra Korsør propeller, Technodrive gear, ManeCraft DeapSea akseltætning
Indvendigt:
Loftshøjde: ca. 1,82 m ved kabyssen og ca. 1,75 m i salonen
2 kahytter med to senge hver + stor salon med mulighed for 2 ekstra senge. Der er også stænger til pilotkøjer (dug mangler)
Pantry med alkoholkomfur, stor køler med Isotherm-kompressor, vask med elektrisk vandpumpe.
Afdeling med kortbord, elektrisk panel, VHF-radio med AIS-modtager, NMEA 2000-netværk, USB- og cigarstik, original Sailor Radio, display til ferskvandsflowmåler
Mange skabe i salon og kahytter
Toilet med Jabsco-toilet med manuel pumpe fra 2022 og håndvask (dog ikke tilsluttet vand - ikke brugt af nuværende ejer)
3 batterier (2 forbrugsbatterier ca. 200 Ah og et 80 Ah startbatteri)
60 liter ferskvandstank, ca. 40 liter dieseltank
Udendørs udstyr:
6 spil (4 med selvoptag), ankerspil, to skotskinner (til fok og genua), to kompasser, diverse blokke, ventilationsgitre, hæk- og fordæksbrønd, rorpind, lanterner
Raymarine kortplotter med AIS fra 2022, Garmin ekkolod
Diverse:
6 fendere, badestige i rustfrit stål, to ankre (Fortress og paraply), ankerspil, sammenklappeligt 100 W VidaXL-solpanel (skal hænges ud, når det er i brug, kabelføring installeret til opladning af batteriet), bådsmandsstol, livline-seler
8-fods Walker Bay Performance-jolle (med årer, ror, spar, mast og sejl) kan indgå i salget.
Solidt stativ kan indgå i salget.
Vedligeholdelse:
Den nuværende ejer har haft båden siden 1997 og har været på sommertogter langs den svenske og norske kyst i alle årene. Båden er løbende blevet vedligeholdt, senest nye skotvogne og brændstofslanger i 2023, nye sejl (storsejl og fok), ny VHF-radio med AIS, ny ferskvandsflowmåler med display, mange nye lamper og LED-pærer overalt, nye dobbeltlanterner og renoveret elektrisk system i 2024.
Derudover større renoveringer af flere omgange:
2003: bund delvist udskiftet, inklusive alle bundstammer, en del af kølen, forstærket med langsgående strengere, ror fuldstændig renoveret. Designet af en professionel bådebygger og udført i samarbejde mellem værftet og den nuværende ejer. Årsagen var råd i den oprindelige mahogni, og renoveringen erstattede alt det dårlige træ. Ingen problemer siden med råd og vandindtrængning. Siden da er alle gennemgående installationer (bolte osv.) blevet foret med epoxy.
2006 Forstærkning af dækket ved masten og udskiftning af dækket omkring stævnen og agterstavnen.
2019 "Forskønnelsesprojekt". Afslibning af hele fribordet og dækket, maling (Sigmacover 280, 456 og Sigmadur 550 - 7000), ny dæksbelægning (inkl. nye luger, t...