30 kr.

Emne: Psykologi og uddannelse
At skabe en klient: Institutionelle identiteter i , Kaspar Villadsen, Kathrine Vitus, Margaretha Järvi, emne: psykologi, At skabe en klient: Institutionelle identiteter i , Kaspar Villadsen, Kathrine Vitus, Margaretha Järvi, emne: psykologi
At skabe en klient: Institutionelle identiteter i socialt arbejde
Kaspar Villadsen, Kathrine Vitus, Margaretha Järvinen, Nanna Mik-Meyer, Tine Egelund, Tobias Børner Stax, Turf Böcker Jakobsen
Forlag: Gyldendal
Type: Bog
Format: Hæftet
Sprog: Dansk Sprog: Dansk
ISBN-13: 9788741223698
Udgave: 1. (13-10-2003)
Oplag: 9. (25-05-2021)
Første udgivelsesår: 2003
Omslagsgrafiker: Ida Balslev-Olesen
Fagredaktør: Margaretha Järvinen, Nanna Mik-Meyer
Originalsprog: Dansk
Sideantal: 248
Indbinding: Hæftet
Mål og vægt: B: 139mm, H: 220mm, D: 17mm, Vægt: 319g
NY
BESKRIVELSE
Aldrig tidligere har der i vores sociale system været så mange professionelle hjælpere beskæftiget med at hjælpe, behandle og yde omsorg til så mange typer af ”problem-identiteter”, fx overvægtige, anorektiske, incestramte, socialt sårbare og seksuelt chikanerede m.fl. Hertil kommer det arbejde, der udføres i de klassiske velfærdsinstitutioner for bl.a. misbrugere, hjemløse, arbejdsløse og kriseramte familier. Men hvad er det for et identitets-arbejde, der foregår?
Denne antologis analyser bryder med den psykologisering, som præger det sociale arbejde i dag (både i praksis og i litteraturen) ved at flytte fokus væk fra individet – klienten – til de institutioner, hvori arbejdet foregår. Syv forskere påviser, hvordan institutionelle forhold og forskellige klienttyper er to nært forbundne størrelser. En velfærdsinstitution afspejler altid en bestemt måde at anskue verden på. For hvert og et af de sociale problemområder, antologien belyser, findes der specifikke indentiteter, klienterne forventes at tage på sig, hvis de ønsker hjælp, vel at mærke! At skabe en klient viser, hvordan institutioner skaber problemidentiteter.
Margaretha Järvinen er professor i socialt arbejde. Ansat ved Socialforskningsinstituttet og Sociologisk Institut, Københavns Universitet. Nanna Mik-Meyer er ph.d.-stipe
Du skal være logget ind for at se brugerprofiler og sende beskeder.
Log indSidst redigeret: 23.2.2025 kl. 12:00 ・ Annonce-ID: 728720