Hallberg-Rassy 42 F MkII, årg. 1998, fod 44, skrogmateriale glasfiber, bredde 3.95, dybde 2, Kg 12500, LWL 13.22, hk 76, diesel, hjemhavn Nykøbing Sjælland, Det er en kæmpe fornøjelse at præsentere langturssejleren ”Iris” - En Hallberg Rassy 42F Mk II fra 1998 i Exceptionel flot stand inde som ude, med en helt igennem imponerende udstyrsliste samt opdateringer (Se nederst i beskrivelsen). Skibet er i sommeren 2024 blevet gennemgået af både en professionel bådsagkyndig, en rigger samt en sejlmager og er i skrivende stund opbevaret tørt i en hal på sjælland.
HR 42F er designet af argentiske German Freers og bygget af Hallberg Rassy i Sverige med CE kategori A - Unlimited ocean voyages. Der blev i alt bygget 181 eksemplarer, hvoraf de sidste 128 var Mk II versionen. HR 42F Mk II er kendetegnet for sin ekstraordinære kvalitet og udmærker sig på en bred vifte af områder, herunder sejlads på de store oceaner. Se følgende presseuddrag hentet fra HR hjemmeside om modellen.
The Swedish Yachting Magazine På Kryss & Till Rors, says:
"Exquisite finish and every detail is well thought out. This boat elicits your confidence from the pervading grid structure at floor level, the lamination of hull and deck, rig, how the keel and rudder is secured to the least little detail on deck as well as inside. Behind each Hallberg-Rassy boat stands a craftsman, who personally tests every piece of equipment on extended trial-cruises, before taken in to production. Such attention to detail is unusual in boat building, but it shows. We keep looking but there is nothing to criticize......Our conclusion is, that designer Germán Frers' entry to Ellös has resulted in boats that combines the best from two different worlds. The irreplaceable feeling of fine craftsmanship, the unbeatable living standard aboard is still there, as well as the secure feeling of a full-keeled boat with excellent sea-going qualities, especially in rough weather. We have found a whole new idea of cruising yachts realized in this boat....The Hallberg-Rassy 42F makes you feel safe and secure. You may feel like sailing anywhere, anytime, in any weather."
Med byggenummer 115 blev dette pragtfulde eksemplar søsat i marts 2000, og har inklusiv nuværende ejere været i hænderne på tre dedikerede ejere (original salgsfaktura haves). Skibet har været omhyggeligt vedligeholdt med respekt for skibets oprindelige stil og sjæl, både inde såvel som ude, og er i enestående stand med talrige forbedringer. ”Iris” har altid overvintret i en tør og kølig hal, hvilket har bevirket, at blandt andet teakdækket er i fremragende stand.
”Iris” sejlede fra Danmark i juli 2022 og har siden da trukket et væld af eventyr efter sig i sin kølvandsstribe rundt om jorden. ”Iris” er under hele turen blev kontinuerligt vedligeholdt og opdateret samt blev gennemgået af både en professionel bådsagkyndig og en rigger ved ankomst til Nykøbing Sjælland i sommeren 2024.
”Iris” er en sjælden perle, der kombinerer elegance, kvalitet, pålidelighed med muligheden for langturssejladsens eventyr. Uanset hvor man begiver sig hen, korte som lange ture, vil du blive belønnet med en sejlbåd i absolut topklasse.
IRIS, Hallberg Rassy 42F MkII, #115
Built: 1998, launched 3/2000
Standard layout with a forward cabin, center lounge with U-shaped galley and navigation seat, owners cabin aft, and two bathrooms/heads.
Beds: 5
Boat category A - Ocean
Length 13.22m (43 1/3”)
Beam: 3.95m
Draft: 2.00m
Weight (empty) 12.5 tons of which 4.7 tons is the lead keel.
Hull material: GRP
ENGINE:
Volvo Penta TMD 22. Turbo marine diesel 76 Hp
Engine hours: 3500
J-Prop folding propeller
Spare propeller in engine room
Webasto heating system in all areas of the boat
Extra mastervolt 90A alternator mounted on engine (2024), with separate MPPT charger for service batteries. Starter battery 140Ah Exide marine dual purpose AGM, 5/2020
Service batteries: 3 batteries, each 240Ah Victron deep cycle AGM 07/2023
Bow thruster Sidepower SP95 TI
420 L diesel tank
685 l fresh water tanks (2 tanks)
Watermaker AquaTec DD 500, 65 lp...