Stålbåd, Motorbåd, årg. 2024, fod 65, sovepladser 4, hk 150, Skania, diesel, motorårgang: 1988, ferskvandskølet, indenbordsmotor, skrog: stål, bredde 3,76, dybde 1,9, Kg 31000, hjemhavn: Aalborg, Maria er bygget i 1890 på Jönköping Mekaniske Værksted.
Bådtype: Bygget som et passager dampskib.
Ombygget til fritidsbåd i begyndelsen af 1970'erne.
Byggemateriale: Jern
Maksimal længde: 16,5 meter
Største bredde: 3,76 meter
Dybgang: 1,90 meter
Båden er tykkelses målt, monteret med nye zink anoder og hele båden er nymalet i maj 2024 - se billeder i annoncen.
Motor:
Scania D11, 112 kW, SCGM RF700 hydraulisk revers, rustfri aksel og 3 bladet propel.
Brændstofforbrug: 15 liter i timen ved cirka 7 knob/1.300 omdrejninger. Max 10 knob.
Motoren har lige fået stor service med olieskift samt nye batterier
Motoren kom i Maria i 1988 og har kun gået 1187 timer
Bunker: Diesel – 2.500 liter fordelt på fire tanke.
Vand – 2.000 liter fordelt på tre tanke.
Septiktank – 150 liter.
Opvarmning: Oliefyr og brændeovn.
Indretning:
Styrehus med hjørnesofa og bord, egetræspaneler. Forneden under dæk er der salon med ståhøjde, arbejdsplads, sofa, samt kabys med ovn, glaskeramisk kogeplade, Køle/fryserum.
Der er toilet under styrehuset i tilknytning til salonen, der færdiggøres i samarbejde med køber.
I stævnen er der en rummelig dobbeltkøje.
I agterstavnen er der en køje og et flisebelagt bruseområde.
Beboelsesdelen på båden er 40 kvm, foruden motorrum.
Ved seneste ombygning i 2018 blev der monteret 100mm isolering i hele båden.
Stå højde :
Styrehus - 200 cm
Salonen - 188 cm
Agter - 190 cm
Der foreligger et ombygningsforslag i 3D tegninger.
Udstyr:
Cassen & Plath Beta II magnetisk kompas, hydraulisk styring med styrepumpe og servopumpe på maskine, manuel ankerspil + 50 meter kæde, to-faset gennemløbsvarmer giver varmt vand i kabys og bruser.
Historie:
Jönköpings mekaniske værksted havde en dyb recession i slutningen af det 19. århundrede og byggede derefter omkring 10 dampskibe på spekulation for at beskæftige arbejdsstyrken.
Det var en skibsbygmester, der kom fra Lidköpings værft, som styrede arbejdet for værftsejeren Hr. Sandblad.
Alle bådene var opkaldt efter Sandblads døtre. Fru Sandblads frugtbarhed var dog af et normalt gennemsnit, hvorfor mange af bådene fik samme navn. Mindst tre fik navnet Maria.
Maria blev bygget til M. Forsell & P. Arhusiander i Sundsvall som passagerbåd.
I 1916 blev hun solgt til Triobolaget, som ombyggede hende til slæbebåd og i 1952 til kædepram (brugt til træslæbning).
I 1975-1980 blev hun fuldstændig genopbygget for at sejle til Vestindien.
Turen blev dog aldrig, og båden blev ikke helt færdig. En ikke helt usædvanlig skæbne.
Hun kom senere til Stockholm og blev lavet færdig.
Mellem 1988 og 1991 kom den længe ventede langfart til Caribien, Syd- og Nordamerika. Omkring årtusindskiftet blev Maria overtaget af nye ejere, der påbegyndte et omfattende renoverings- og ombygningsarbejde med det formål at omdanne skibet til et flydende kontor for et nyhedsbureau.
Alt interiør var revet ud og skroget var rustbeskyttet indvendigt. I 2006 blev Maria overtaget af ny ejer, og hendes hjemmehavn var i mange år Gullbergs Kajen i Gøteborg.
Siden 2006 har den gennemgået en række renoverings- og ombygningsarbejder og Maria er i dag en komfortabel husbåd/fritidsbåd.
Pris 725.000 kr
Sælger er åben for og byttehandler.
Se mange flere billeder på Facebook ved og trykke på " gå til vare "